زندگی نامه بیژن پاکزاد

Bijan Pakzad

طراح مد (1390-1323)


بيژن پاکزاد (15 فروردین 1323 ــ 27 فروردین 1390)، طراح و تولیدکننده سرشناس لباس‌های مردانه، عطر و ادکلن و يكي از عرضه كنندگان گران ترين اقلام و سفارشات، براي پولدارترين افراد از ملیت های مختلف است. محصولات او که با نام تجاری “بیژن” شناخته می شود، برنده جوايز برترين‌هاي جهان در عرصه عطر و ادكلن و مد و لباس براي طبقات مرفه بوده است.

سالهای اولیه زندگی و تحصیلات

بیژن در 15 فروردین 1323 در خانواده ای فوق العاده ثروتمند – كه به قول خودش فرهنگ پول‌سازي و پول‌آفريني در آن نهادينه شده بود – درتهران متولد شد. خانواده بیژن جهت تحصيل او را به مدرسه ثروتمندان سوئيسی، يعني “Le Rosey ” فرستادند و او در آنجا با شاهزاده هاي بزرگ مانند “پرنس ريتر” همكلاسي شد. درحقيقت تعداد زيادي از مشتريان سالهای بعد بيژن در همان مدرسه سوئيسي شناسايي و شكار شدند. بیژن همانجا دريافت كه سليقه ي آدم هاي پولدار چگونه است و به چه شكلي مي توان نظر آنها را براي خريد و سفارش اجناس به سوي خود جلب كرد.

بیژن در سن ۱۸ سالگی تصمیم گرفت به ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی بپردازد. او پس از پایان این دوره مهندسی، به تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه ميلز در شهر سنت گال پرداخت و بعد از آن يك گالري در اطراف شهر ميلان راه اندازي كرد. تحصیل در رشته بازاریابی آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.

مهاجرت به آمریکا و آغاز فعالیت های موفق تجاری

بیژن طراحی را در آلمان آموخت و در بازگشت به ایران اولین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به نام “پلنگ صورتی” در تهران تأسیس کرد، او سپس بوتیک دیگری به نام “سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” گشود که اختصاصی ترین بوتیک تهران و محل خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایران بود.

بیژن در سن 29 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و 3 سال بعد بوتیک مشهور خود را افتتاح نمود. این بوتیک که در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه اى است، کمی بعدتر گرانترین فروشگاه دنیا نام گرفت.

بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را شخصاً برعهده داشت، عمدتاً لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارایه می کرد. تحصیلات او در کنار تجارب ارزشمندش از شناخت علائق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که به زودی شهرت او را دو چندان ساخت.

طراحی های منحصر به فرد بیژن نه تنها برایش جوایز متعددی به ارمغان آورد بلکه بسیاری از مردان مشهور جهان را مشتری همیشگی او ساخت. کسانی مانند باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … . مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌پوش‌ترین‌های (خوش پوش‌ترین‌ها)جهان خود قرار داد.

کلکسیون اتومبیل های بیژن هم در نوع خود بی نظیرند. یک Bentley Azure زرد رنگ با طراحی داخلی تماما سیاه، یک Ferrari 430 Spider زرد رنگ، یک Mercedes  Benz SLR McLaren سیاه رنگ با نقوش عجیب، یک Rolls Royce زرد رنگ و یک  Bugatti Veyron که همگی آنها در مقابل بوتیک بیژن در بورلی هیلز پارک شده اند.
bijan pakzad
ویژگیهای شخصیتی و شغلی

بیژن انسانی بسیار باهوش و فرصت شناس بود. او برای هر کسی که سراغش میرفت عطر خاص با رایحه متفاوت تولید میکرد. عطرهای بیژن، هم به دلیل رایحه شرقی شان و هم بسته بندی های متفاوتشان از شهرتی جهانی برخوردار هستند.

بیژن عاشق غذاهای ایرانی بود. به دلیل ثروت زیاد، زندگی لوکس و متفاوتی داشت اما همیشه اصالت و سادگی را مدنظر قرار می داد. برخلاف ثروتمندان جهان هیچوقت برای خودش بادیگارد استخدام نکرد و میگفت جایگاه من بین مردم است نمیخواهم از آنها جدا باشم

او در صنایع دیگر هم فعالیت داشت؛ صنایعی مانند اسلحه سازی و اتومبیل. کلت کمری با قاب چرمی تولید کرده بود که پادشاه عربستان 6عدد از آن را خرید. همچنین تخته نردهایی از جنس سگ مرمر اعلا به سلطان برونئی فروخت. او یک بار یک نوار الماس نشان به قیمت ۲۰ میلیون دلار براى کار گذاشتن در میان موهاى خانم “درک” بازیگر و مدل معروف آمریکایى براى حضور در یک کمپین تبلیغاتى عطر را طراحى کرد. سال 1389، رولز رویس از همکارى Bijan در طراحى یک خودروى کوپه به تعداد محدود به قیمت یک میلیون دلار خبر داد.

ازدواج و فرزندان

بیژن 2بار ازدواج کرد. از همسر اولش یک دختر به نام دانیلا دارد که در حال حاضر یکی از طراحان مشهور است و کار پدر را دنبال می کند. از همسر دوم نیز یک دختر به نام الکساندرا و یک پسر به نام نیکلاس دارد.

درسهایی از زندگی بیژن پاکزاد

بدون شک جهانی شدن و داشتن مشتریان بین المللی و یا محبوبیت جهانی، یکی از علایم موفقیت است اما این موضوع الزاماً به داشتن ثروت زیاد مربوط نمی شود. در “مسیر ایرانی”، شما می توانید داستان زندگی برخی افراد موفقی را که از محرومیت آغاز کرده اند و جهانی شده اند، بیابید. داستان موفقیت عباس برزگر، روستایی ایرانی،  “بن کاردول”، کارگر ساده پمپ بنزین و  عبدالمحمد شعرانی معلم کوچکترین مدرسه دنیا، نمونه هایی از این دست هستند. اما آنچه کار بیژن پاکزاد را متمایز می سازد، شناخت جایگاه خود در اجتماع و رضایت ندادن به کمتر از آن است. در واقع، بیژن و خانواده او با درک صحیح از جایگاه اجتماعی خود و توانمندیشان، تلاش موفقی را در کسب آنچه شایسته آن بودند آغاز کردند و توانستند پله های موفقیت را یک به یک بپیمایند و باعث افتخار خود و ایران باشند. مهمترین عوامل موفقيت بيژن عبارتست از:

۱- آگاهی نسبت به توانمندیهای خود: بيژن پاكزاد شناخت دقيقي از خويش داشت و جوهره وجودي خويش را درك كرده بود، او به اين پي برده بود كه فردي با قدرت ارتباطات بالا با انسان‌هاي معروف است و در اين مسير گام برداشت. او انساني برون‌گرا و فعال حركتي بود.

۲- سرمايه‌گذاري روي دانايي خويش: بيژن فقط به ذات و جوهره خويش بسنده نكرد، بلكه با تحصيل در رشته‌هاي فني مورد نياز كسب‌و‌كار خويش نظير شيمي و سپس تحصيل در رشته بازاريابي براي پي بردن به رمز و راز شناسايي، شناساندن و كسب رضايت در طبقه مخاطبان هدف خويش در راستاي عالم بودن خويش گام‌هاي محكمي برداشت. او هيچ‌گاه از يادگيري دست برنداشت و فقط به تحصيلات آكادميك اكتفا نكرد و يادگيري او از دانشگاه بازار‌، دائمي بود.

۳- نقش خانواده: بيژن اذعان مي‌دارد كه از خانواده‌اي مرفه (پدر و مادر) برخوردار بوده است، اما مي‌گويد بيشتر از آنكه ثروت خانواده در موفقيت من نقش داشته باشد، من از آنها خلاقيت و نوآوري را آموختم و اين نشان از درك بالاي والدين او از نهادينه كردن نبوغ به معناي ديدن روابط نامشهود بين پديده‌ها‌، در وجود فرزند خويش است. بيژن مي‌گويد من از خانواده، فرهنگ پول‌سازي و پول‌آفريني را آموختم.

۴- داشتن اهداف بزرگ: بيژن اهداف بزرگي در سر داشت و به اهداف كوچك و متوسط راضي نبود، او از شكست نمي‌ترسيد. به‌رغم اينكه از جوايز متعددي در عرصه بين‌المللي بهره‌مند شده بود، ولي تا آخرين لحظه دست از آفرينش و پيشرفت برنداشت.

5- توجه به تحقيقات بازاريابي: بيژن مي‌گويد وقتي مي‌خواستم عطر مردانه‌اي بيافرينم كه متفاوت باشد، سال‌هاي زيادي وقت صرف كردم و با مخاطبان هدف بسياري مصاحبه كردم و نهايتا موفق شدم عطري بسازم كه جايزه اسكار نيويورك را دريافت كند. در واقع، بيژن حدسيات سازمان نيافته خود را به‌جاي تحقيقات سازمان يافته از بازار قرار نمی داد و با تحقيقات بازاريابي ريسك تصميم‌گيري خود را به نحو چشمگيري پايين آورده بود. از این رو توانست با تكيه بر تحقيقات بازاريابي محصولاتي متمايز بيافريند.

6- توجه به كيفيت: اهميت به كيفيت آنقدر در تفكرات بيژن به عنوان اصل پايه و اساسي در نيازهاي مشتريان مهم شده است كه يكي از تبليغات او چنين است. «يكي بود يكي نبود، در سرزمين دور، جواني زندگي مي‌كرد كه به كيفيت عشق مي‌ورزيد.» او پارچه‌هاي لباس‌هاي مشتريانش را با دقت و وسواس زيادي انتخاب مي‌كرد و اول خودش آنها را امتحان مي‌كرد و وقتي از همه‌ ابعاد كيفيت آنها مطمئن مي‌شد، آنگاه براي مشتريانش اقدام مي‌كرد.

7- توجه به مديريت ارتباط با مشتريان: مشتري براي او از اهميت خاصي برخوردار بود. بيژن تك‌تك مشتريانش را به نام مي‌شناخت و هدف او شناختن مشتري و توقعات او بود. او به تفاوت بين مشتريان خويش احترام مي‌گذاشت و محصولات متناسب با ميل و خواست و موقعيت آنها طراحي مي‌كرد و اگر مشتري مي‌خواست كه بيژن به منزل يا محل كار او برود بيژن قبول مي‌كرد.

8- عشق به كار: انسان‌هاي موفق كار نمي‌كنند كه درآمد داشته باشند تا زندگي كنند، بلكه كار مي‌كنند كه زندگي با لذت داشته باشند. بيژن مي‌گويد من به كار كردن هفت روز هفته نياز ندارم. اما اين كار را انجام مي‌دهم چون به كارم عشق مي‌ورزم.

9- تعيين بازار هدف: بازار هدف اصلي بيژن همان طبقات مرفه بودند كه وبلن نظريه مصرف نمايشي را براي آنان مطرح مي‌كند هرچند بيژن پاكزاد براي طبقات متوسط نيز محصولاتي طراحي كرده بود، اما تمركز او بر طبقات مرفه بود او آنها را به خوبي هدف گرفته بود و در راستاي رضايت مشتريانش اقدام مي‌كرد.

بیژن پاکزاد سرانجام در روز 26 فروردین1390 (16 آپریل 2011) در سن 71 سالگی در محل کارش در خیابان رودئو در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت و مراسم بزرگداشت وی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس بر‌گزار شد.

پس از مرگ وی اداره کمپانی بیژن به عهده فرزندانش، دانیلا، الکساندرا و نیکلاس می باشد. دارایی خالص بیژن در زمان مرگ معادل 50 میلیون دلار بود.

منبع : مسیر ایرانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *