الیاف به کار رفته در تولید پارچه

اگر درطی روز نگاه دقیقی به اطرافمان بیندازیم متوجه می شویم با پارچه های گوناگونی احاطه شده ایم.

آیا می دانستید این پارچه ها می توانند برای سلامتی ما مفید و یا مضر باشند؟ شاید باورتان نشود، جنس پارچه در میزان حس راحتی ما بسیارموثر است .

در گذشته نه چندان دور ، اغلب مردم از الیاف طبیعی نظیر پشم،کشمیر،پنبه،ابریشم،کتان و کنف استفاده می کردند.اما اگر نگاهی به برچسب های روی لباس هایمان بیاندازیم نام های الیاف مصنوعی مانند ریون،پلی استر،اکریلیک،استات و نایلون بر روی آن می بینیم ویا بر روی پیراهن هایمان اصطلاحات نظیر ، بدون چروک و  و ضد لکه  دیده می شود.

این مزیت های فن آوری در پارچه ها  اگرچه زندگی ما را راحتر می کند ولی سوال این اینجا ست به چه قیمتی؟

مواد شیمیایی مورد استفاده بر روی الیاف طبیعی و مصنوعی منبع مواد سمی است که بر سلامت ما و زمین عزیزمان تاثیر می گذارد.

در اینجا لیست مختصری از پارچه هایی که توصیه می شود از مصرف آنها اجتناب شود ، توصیه می شود.

1-      پلی استر :     این الیاف از ترکیب دی متیل ترفتالات ومنو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک بوجود می آید. این الیاف از مضرترین نوع الیاف محسوب می شوند.

2-      اکریلیک: ماده اولیه تولید اکریلیک از کربید کلسیم وآب تشکیل شده است.این الیاف بر اساس سازمان( EPA (US Environmental Protection Agency  سرطان زا اعلام شده است.

3-      ریون: این ماده از خمیر چوب درختان مخروطی مانند سرو و کاج و مشابه آنها به دست می آید. این الیاف را  با انجام یک سری عملیات شیمیایی در برابر شستشو و سایش در اثر پوشیدن مداوم ،مقاوم می کنند.

4-      نایلون: از فراورده های نفتی تهیه می شوند و به دلیل جذب رطوبت کم (حدود 2/4 درصد) خاصیت ایجاد الکتریسته ساکن در آن زیاد است.

5-      استات: این الياف  مانند ريون، از منابع سلولز طبيعي نظير لينتر پنبه و چوب درختان مخروطي تهیه مي شود.

6-      پارچه هایی با پوشش خاص: پارچه های ضد چروک،ضد بید،ضد لکه و الکتریسیته ساکن که اکثرا سطح آنها  پوشش مواد شمیایی پرفلورین (PFCs) مانند تفلون پوشیده شده است.

الیاف پارچه

به خاطر داشته باشید علاوه بر الیاف فوق دیگر الیاف طبیعی امکان دارد تحت تاثیر مواد شیمیایی دیگری نظیر شوینده ها ، سفید کننده ها ،نرم کننده ها و موادی که مانع آبرفت پارچه ها می شود نیز قرار بگیرند.این مواد موجب ایجاد حساسیت پوستی نیز می شوند.به همین دلیل برای کودکان استفاده از الیاف ارگانیک توصیه می شود.

این مواد افزودنی اغلب برای بدن مضر هستند و حتی برخی از آنها دارای فلزات سنگین هستند که موجب آلودگی محیط زیست می شوند.

حال با این نکات هشدار دهنده چه کار می توانیم انجام دهیم ؟

اگر شما به مواد شیمیایی حساس هستید و یا مایلید پارچه های ارگانیک در اطرافتان باشد ، استفاده از الیاف طبیعی توصیه می شود.

اگرچه الیاف مصنوعی و حتی الیاف ارگانیک در طول فرآیند ساخت تحت تاثیر مواد شیمیایی قرارمی گیرند.ولی هنوز الیاف طبیعی انتخاب بهتری است.

البسه الیاف طبیعی و ارگانیک اگر چه گران قیمت هستند ولی از مواد اولیه مرغوب تهیه می شوند و کمترین فرایند شیمیایی را لازم دارند تا قابل استفاده شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *