انواع پارچه از الیاف طبیعی تا مصنوعی را بشناسید

انواع پارچه

بشریت از زمان پدران پدربزرگش تا کنون پی پوشاندن بدنش بوده و هست. اوایل این مهم به وسیله‌ی برگ درختان انجام می‌گرفت و با کشتار حیوانات و پوشیدن پوستشان یا کشف گیاهان و جانورانی مانند پنبه و کرم ابریشم و اختراع نخ و پارچه یکی از بزرگترین مشکلات بشر متولد شد: حالا چی بپوشم؟!
در این مقاله چندتا از معروف ترین انواع پارچه را معرفی می‌کنیم.

پارچه چیست؟

 


پارچه از انواع مواد خام ساخته می‌شود که هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی و هم ترکیبی از هر دو وجود دارند. پارچه را می‌توان بر اساس منشا الیاف، نوع پردازش و استفاده‌ی نهایی طبقه بندی کرد.

پارچه ‌های طبیعی آن دسته پارچه‌هایی هستند که بشر آنها را با افتادن به جان طبیعت و قلع و قمع آن می‌سازد. از این دسته می‌توان به پوست حیوانات، پیله‌ی کرم ابریشم و دانه‌های گیاهان اشاره کرد. این نوع پارچه تنفس می‌کند و علاوه بر نرم و بادوام بودن حساسیت ایجاد نمی‌کند. پارچه‌ ی طبیعی بهترین انتخاب برای همه است. این پارچه در اثر اشعه‌ی فرابنفش تغییر رنگ نمی‌دهد. خلاصه که همه‌ی فضایل پارچه ‌ای در این پارچه نهفته است.

انواع پارچه

پارچه‌ ی مصنوعی از الیافی ساخته می‌شود که یا کاملا از مواد غیرارگانیک و یا مواد ارگانیک مخلوط با مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. پارچه ‌های مصنوعی برای هدفی که ساخته می‌شوند ویژگی‌های زیادی دارند. برخی سبک و فوق العاده ظریف هستند و دیگران جاذب رطوبت هستند و به سرعت خشک می‌شوند. انواع اندکی از آنها بسیار لوکس و مشابه پارچه‌ های طبیعی دیگر هستند و برخی بسیار مستحکم و ضخیم اند.

پارچه‌ با الیاف طبیعی


 

پارچه پنبه ای

پارچه ‌ی پنبه‌ای

پارچه ای که تصور می‌شود آرام بخش و مطمئن‌ترین باشد، پارچه‌ی پنبه‌ای نام دارد. الیاف پنبه ای ‌هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل کرده و در نتیجه خنک هستند. در ایران لباسهای پنبه ای نخی نام دارند.

 

 

 

 

پارچه ابریشم

پارچه ی ابریشمی

پارچه های ابریشمی مستحکم ترین پارچه های دنیا هستند و به علت داشتن پروتئین، ‌هادی حرارت نبوده و آن را در خود نگه می‌دارند. غالبا از پارچه های ابریشمی برای ساخت لوازم منزل و لباس‌های لوکس استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

پارچه کتان

پارچه ی کتان

پارچه ‌ای است که از الیاف ساقه‌ی کتان ساخته می‌شود. کتان گیاه علفی یکساله‌ و دارای برگ‌های سبز مات و ساقه‌ی متشکل از الیاف نرم و بلند است. از این الیاف نخ کتانی هم به دست می‌آورند. پارچه ی کتان به عنوان پادشاه پارچه ها شناخته می‌شود. از کتان برای ساخت لباس و مبلمان منزل استفاده می‌شود.

 

 

پارچه پشمی

پارچه ی پشمی

با توجه به این که این الیاف از چه حیوانی تهیه شده باشد، به نام‌های مختلفی مانند گوسفند مرینوس، پشم لاما و موی بز شناخته می‌شوند. پارچه‌ های تهیه شده از پشم به دلیل ذخیره شدن هوا در بین الیاف، عایق می‌باشند. به علت خاصیت رطوبت پذیری و داشتن فضای خالی، عرق بدن را جذب می‌کنند و آن را به آرامی تبخیر می‌کند. به همین دلیل شخص در زمستان کمتر احساس سرما می‌کند.

 

 

 

پارچه چرم

پارچه ی چرمی

جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند.

 

 

 

 

 

پارچه بامبو

پارچه ی بامبو

بامبو انعطاف پذیر، نرم، دارای ظاهری براق و دوستدار محیط زیست است. الیاف بامبو می تواند نرمتر از الیاف ابریشم و پنبه باشد. از دیگر ویژگی های خوب آن می توان به جذب بسیار سریع رطوبت و عرق بدن، قابلیت تنفس پذیری و گرم نگه داشتن بدن در محیطهای سرد اشاره کرد. استفاده طولانی مدت از پارچه بامبو موجب می گردد پوست بدن سطحی خشک و احساس راحتی داشته باشد به‌ طوری که قابلیت جذب آن ۳ الی ۴ برابر پنبه می باشد. علت این امر ساختار کانالی بودن و سوراخ دار بودن لیف بامبو است.

 

 

 

 

 

پارچه سویا

پارچه ی سویا

الیاف سویا از محصولات باقی مانده از دانه‌های سویا پس از استخراج روغن ساخته می‌شود. دانه‌ها را تغییر می‌دهند و فراوری می‌کنند (با استفاده از عوامل غیر سمی و آنزیم‌ها) و تبدیل به الیاف و سپس پارچه می‌کنند. پارچه ی سویا معمولا بسیار نرم و گرم است.

 

 

 

 

پارچه با الیاف مصنوعی


 

پارچه ی ویسکوز

از زمان اختراعش تا کنون برای پارچه‌ی پوششی استفاده شده است. هادی گرما است بنابراین بدن احساس گرما می‌کند .از ابریشم طبیعی خنک تر است و می‌توان منسوجات بسیار نرم و لطیفی از آن تهیه کرد.

پارچه ویسکوز

پارچه ی نایلون

نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی از جمله جورابهای نایلونی دارد که به علت قابلیت کششی زیاد در قسمت زانو و مفاصل کیسه ای نمی شود. فورا خشک می‌شوند ، زیرا رطوبت کمی به خود جذب می‌کنند. از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند ، آستری ، مایوی شنا ، لباس ورزشی، پارچه دانتل ، بارانی ، پوشاک پلیسه دار ، پارچه‌های کشباف استفاده می‌شود.پارچه نایلون

پارچه ی پلی استر

مقاومت فوق العاده ای در برابر چروک شدن دارد، حتی زمانی که خیس می‌شود. اگر پلی استر با الیاف طبیعی مخلوط شود، در تهیه منسوجات سبک وزن مانند پارچه‌های پرده ای، ساتن، پیراهن و بلیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت خاصیت اتوپذیری زیاد در تهیه پارچه‌های پلیسه زنانه و “بشور بپوش” مصرف می‌شود.

پارچه پلی استر

پارچه ی پرزدار یا پوست مصنوعی

پارچه‌هایی که پوشش مویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه آن شبیه خز واقعی است که به پولیش معروف است و نخ آن مصنوعی است.

پارچه پرزدار

پارچه ی جین

پارچه ی جین پارچه جناغی بافت ناهموار پنبه ای است. در بافت این پارچه ها پود از زیر دو تار یا بیشتر عبور می‌کند.  این پارچه دارای دوام و استحکام بالا است و یکی از سبک‌های مد است که در تمام دنیا استفاده می‌شود.پارچه جین

پارچه ی گاباردین

نوعی پارچه با بافت ریز از پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی با نقوش برجسته تیغ ماهی، جناقی یا مخلوط راه راه اریب است که همواره از سمت راست به چپ یا پایین به بالا بافته می‌شود.

پارچه گاباردین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *