خرج کار انواع لباس

انواع خرج کار در لباس

خرج کار باعث می شود که به لباس ارج و اعتبار دهد و به صورت مستقیم نظر مشتری را به خود جذب کند. خرج کار لباس در اصل یک واژه ای است که برای تزئینات و افکت لباس مورد استفاده قرار می گیرد. خرج کار حاوی موارد متعددی از جمله دکمه، تگ، زیپ، پشت یقه ها، آویزها، نوارهای متنوع، قطعات تزئینی و از این موارد می باشد. این موارد به صورت جداگانه در قسمت طراحی و دوخت در لباس به کار برده می شود یا تولید کننده پارچه آن را در قسمت تولید به پارچه اضافه می کند. انواع و اقسام پارچه های گیپوری نمونه ای از این تولیدات هستند.

طراحان مد یا خیاطان با انتخاب موارد مناسب موجب می شوند لباس طراحی شده به وسیله ی آن ها نگاه مشتریان را جلب نموده و مشتری بابت آن هزینه مناسبی پرداخت نمایند. در واقع، نقش کلیدی خرج کار لباس جذب نظر مشتری به یک پوشاک خاص و مجاب کردن او به پرداخت هزینه بابت آن خرید می باشد. خرج کار لباس برای اهداف های متعددی به کار گرفته می شود. از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از: دادن جلوه ای زیبا، معرفی برند و مارک، قابل استفاده کردن لباس و از این موارد. به عنوان مثال یک شلوار یا بلیز برای قابل استفاده شدن نیاز به زیپ و دکمه و برای زیبا تر شدن نیاز به افکت هایی مانند مارک و تگ دارند یا معرفی برند و شناسنامه یک لباس می توان از این روش خرج کار به آن اضافه نمود.

انواع خرج کار

خرج کار در سه موارد زیر استفاده قرار می گیرد:

استفاده از خرج کار برای مشخصات و برند سازی لباس

این دسته شامل عواملی است که برای معرفی برند، طراح، یا شرکت تولید کننده لباس مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین می توان به انواع و اقسام تگ های پارچه ای، چوبی یا پلاستیکی اشاره کرد. تگ لباس علاوه بر معرفی برند یا اسم طراح سبب زیبا تر شدن ظاهر لباس می گردد. درست است که تگ وصل شده با لباس بعد از خرید به وسیله مشتری از آن جدا می گردد، ولی شکل طراحی شده برای تگ در جذب نظر مشتری می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. انتخاب یک قطعه چوب، پلاستیک و یا پارچه ای که به زیبایی اسم برند را نمایش دهد به لباس اعتبار ویژه ای می دهد.

لوازم دوخت و آماده‌ سازی لباس

به دکمه، چسب نرم وزبر، زیپ، شب رنگ و غیره که روی لباس به کار گرفته می شود، خرج کار می گویند. در ادامه مطالب به چند مثال از خرج کارهای این گروه می پردازیم.

زیپ

اغلب در شلوارهای لباس کار از زیپ 20 سانتی متری و در زیپ کاپشن از زیپ 70 سانتی متری به کار گرفته می شود. قابل ذکر است که نوع و کیفیت زیپ باید در سفارش گذاری مطرح و مشخص گردد تا کیفیت کار نهایی نظر کارفرما را جلب کند. جنس زیپ ها می تواند پلاستیکی، دنده 5 استخوانی یا فلزی از جنس آلومینیوم، آهن، برنجی، نیکل باشد. به عنوان مثال برای کاپشن زمستانی مورد استفاده در نواحی مرطوب بهترین انتخاب زیپ برنجی است که علاوه بر استحکام، دچار زنگ زدگی و نهایتا خرابی نشود.

دکمه

در این مدل تنوع بسیاری  در نوع، اندازه، جنس، رنگ وجود دارد که باید براساس کاربرد لباس مشخص گردد.

چسب نرم و زبر

از چسب برای باز و بسته کردن دکمه در کار مورد استفاده قرار می گیرد. قابل ذکر است هر کارخانه تولید کننده چسبی دارای سه درجه کیفیتی می باشد که استاندارد جهانی آن grade A- grade B – grade c می باشد.

شب‌ رنگ

دارای انواع متنوع و مختلفی می باشد که میزان رفلکس نور و فاصله در آن و علاوه بر این مقاومت در مقابل سرما، گرما، رطوبت و شستشو دارای کیفیت های مختلفی است. اندازه و تیپ های آن هم 5/2، 5 سانتی متر، دو رنگ سه لاین و غیره در رنگ های متفاوت که مرسوم ترین آن ها رنگ نقره ای و زرد و قرمز می باشند.

لوازم تزئینی لباس

این گروه مهم ترین گروه از انواع خرج کار لباس و شامل انواع و اقسام قطعات تزئینی می باشد. این قطعات از جنس های متعددی مانند پارچه، پلاستیک، چوب فلز، گاهی جواهرات و سنگ های گران قیمت تولید می شوند. استفاده از یراق، مروارید، پولک و منجوق، روبان همگی عواملی هستند که به لباس جلوه ویژه ای می دهند و در نهایت همانند مواردی که در بالا ذکر شد سبب جلب نظر مشتری و افزایش اعتبار لباس خواهند بود.

نقش گروه سوم از انواع خرج کار در فروش کار

در بین سه موارد بالا که معرفی شده، می توان گفت  گروه سوم شاید بیشترین تاثیر در فروش محصول نهایی را داشته باشد. در این قسمت می توان از گزینه های متعددی برای جلب توجه مشتری استفاده کرد. دوخت نگین های شیشه ای یا مروارید بر روی یک پیراهن زنانه، اضافه کردن پوم، پوم در حاشیه شال و روسری، استفاده از منجوق در دوخت یک لباس شب و به کار بردن سنجاق های تزئینی در برخی لباس های مجلسی همگی سبب ایجاد تاثیر روانی و جلب نظر مشتری و در نهایت راضی شدن او به خرید یک لباس می گردد. گاهی اوقات طراحان از بعضی از فلزات یا سنگ های قیمتی برای تزئین لباس به کار می برند که این مسئله سبب می شود علاوه بر جذب نظر مشتریان خاص، موجب بالا رفتن قیمت این لباس ها نیز می گردد.

انواع خرج کار مانتو

مطمئنا تا به امروزه افکت ها و تزیئنات بر روی تن پوش ها و لباس های متعددی را مشاهده نموده اید، اصطلاحا به آن ها خرج کار لباس گفته می شود. در نتیجه، انواع خرج کار مانتو شامل موارد بسیاری می شود که در تولید انواع پوشاک مخصوصا مانتوها و کت های زنانه اهمیت بسیاری دارد. می خواهیم در ادامه مطالب انواع خرج کارهایی که می توانند برای مانتو به کار برده شوند را شرح دهیم. خرج کارهای مانتو شامل موارد زیر می باشند.

دکمه ها

آویزها

زیپ

نوارهای مختلف تزئینی

سنگ های تزئینی و مروارید

اپلیکه ها و تورهای کارشده

پارچه های طرح دار که در کنار پارچه های ساده برای دوخت یک مانتو استفاده می شوند.

طرح های تکی و برجسته (پیکسل ها)

طرح های تکی گلدوزی شده

نقاشی های روی مانتو

تگ ها

مارک های پشت یقه نیز جزو خرج کار مانتو یا لباس محسوب می شود. اگر می خواهید با انواع خرج کار مانتو به صورت دقیق آشنا شوید، در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

دکمه ها

دکمه ها در رنگ ها و جنس های متعددی برای کاربردهای متفاوت تهیه و تولید می گردند. بنابراین، دکمه ها براساس جنس و همچنین کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. علاوه براین می توانید از دکمه های صدفی، دکمه های چوبی، دکمه های مسی، دکمه های دودی، دکمه های یووی، دکمه های پلی استر، دکمه های فلزی، دکمه های لیز خورده استفاده نمایید.

آویزها

از آنجایی که امروزه از آویزهای تزئینی کمتری در مقایسه با دیگر خرج کارهای مانتویی، برای دوخت مانتوها به کار گرفته می شود، البته آویزهای تزئینی ظاهر و زیبایی خوبی به مانتو می دهند. از نمونه آویزهای تزئینی مانتو به انواع ریش های رنگی، سکه های آویزی، پلوک های آویزی و این موارد اشاره کرد.

زیپ

زیپ ها انواع متعددی دارند و با توجه به جنس و طول هر کدام، کاربردشان متفاوت می باشد. اغلب برای مانتوها از زیپ های متری استفاده می کنند. اغلب زیپ های مجزا که در انتها از هم جدا می شوند برای مانتوها به کاربرده می شود. همچنین می توانید از زیپ های مخفی برای مانتو به کار ببرید، علاوه براین زیپ های جین را می تواند برای مانتوهای جین استفاده کنید چرا که ایست مانتوهای جین کمی ضخیم تر است.

نوارهای مختلف تزئینی

از آنجایی که افراد به شکل های گوناگونی از نوارهای تزئینی استفاده می کنند، از این نوارها می توانید برای مانتو به کار بگیرید. نوارهای تزئینی دارای انواع و اقسام گوناگونی هستند که می خواهیم به آن ها اشاره کنیم: نوار کتان که اغلب قلاب دوزی شده هستند، نوار ارگانزا، نوارهای پلیسه، نوارهای گل دوزی شده یا سوزن دوزی شده، طرح های متری همچون انواع گل های حریر متری و نوارهای سنتی.  همچنین نوارهای  متعدد تزئینی دارای مزایایی هستند که این نوارها، علاوه بر این که به صورت متری به کار گرفته می شوند، می توانند به شکل تکه ای و یا برش خورده در بخش های متعدد مانتو استفاده گردند و در این صورت ظاهر زیبایی به مانتو می دهد.

سنگ های تزئینی و مرواریدها

از مرسوم ترین خرج کارهایی که برای مانتو به کار گرفته می شود، دوخت و استفاده از سنگ های تزئینی و مرواریدها روی بخش های متعدد مانتو می باشد. از آنجایی که سنگ های تزئینی به دلیل این که از ظاهر خاصی برخوردارهستند، اغلب گران هستند ولی امروزه مرواریدهای مختلفی در رنگ های متنوعی تولید می شوند، دارای قیمت مناسبی بوده و در نهایت می توانند به عنوان خرج کار مانتو به کار گرفته شوند. همچنین منجوق ها و ملیله ها نیز جزو خرج کارهای مانتو مطرح می شوند.

اپلیکه ها

از آنجایی که مدل های متنوعی از اپلیکه ها در بازار وجود دارد، امروزه انواع و اقسام های مختلفی از اپلیکه ها و مدل های متنوعی آماده و دوخته می گردند  که شما می توانید با استفاده از سلیقه خود از آن در دوخت مانتو به کار بگیرید. همچنین تورهای کار شده در واقع نوعی از اپلیکه ها هستند که به عنوان خرج کار مانتو و یا لباس شاخته می گردند. روی تورهای معمولا انواع سنگ، مروارید، ملیله، طرح های گل دوزی شده کار می شوند. تورهای کار شده تماما می توانند به صورت متری مورد استفاده قرار گیرند.

 

پارچه های طرح داری که در کنار پارچه های ساده برای دوخت یک مانتو استفاده می شوند.

تا به حال ممکن است حداقل چند بار از مانتوهای برش دار استفاده کرده باشید، یکی از به روز ترین طرح های دوخت مانتو، استفاده از نمونه های برش دار می باشد. این نمونه مانتو از بخش های متعددی برش داده می شود. در این صورت می توانید در قسمت هایی از مانتو که برش دار شده اند از انواع مختلف پارچه استفاده کنند.

طرح های تکی و برجسته (پیکسل ها)

از آنجایی که پیکسل ها اخیرا به بازار وارد شده اند، در نتیجه  یک خرج کار به روز برای مانتو محسوب می شود. در واقع پیکسل ها همان مدل هایی هستند که از طریق سنگ های تزئینی، مروارید، ملیله، منجوق آماده می شوند. پیکسل ها یک پارچه یا یک مدل بزرگ نیستند، تنها مدل های کوچکی هستند که از طریق وسایل متنوعی دوخته و آماده می گردند.

طرح های تکی گلدوزی

طرح های تکی گلدوزی شده همانند پیکسل ها هستند، ولی تفاوت هایی نیز در آن ها وجود دارد می خواهیم به آن ها اشاره کنیم. در پیکسل ها از سنگ ها و مرواریدهای تزئینی به کار گرفته می شود ولی در طرح های تکی گلدوزی شده از طریق طرح های مختلف با رنگ بندهای متفاوت، گل دوزی می شوند. معمولا طرح های گلدوزی شده برجسته نیستند و اغلب طرح های چسبی موجود در بازار هستند. علاوه براین امروزه از طرح های متفاوتی به شکل ترکیبی، هم گلدوزی شده هم پیکسلی به کار گرفته می شود.

نقاشی روی مانتو

از آنجایی که گاهی اوقات افراد می خواهند که از رنگ های ویژه ای مدل های مورد نطر خود را روی لباس یا مانتو نقاشی کنند، بنابراین در این صورت نقاشی روی پارچه مانتو به عنوان خرج کار در نظر گرفته می شود. در این صورت اگر فرد بتواند طرح مورد نظر خود را روی مانتو یا لباس دیگری نقاشی کند، دیگر نیازی نیست هزینه های جانبی برای خرج کار صرف کند.

انواع خرج کار در شلوار

خرج کار برای شلوار شامل موارد زیادی می باشد که درادامه به آن ها اشاره می کنیم.

زیپ

دکمه ها

سنگ های تزئینی و مروارید

طرح های گلدوزی شده

آویزها

اپلیکه ها

خرج کار شلوار

 انواع خرج کار در لباس بچه گانه

تکه دوزی های عروسکی

زیپ

دکمه ها

اپلیکه های بچه گانه و تورهای کار شده

پنل های کار شده

انواع نوارهای تزئینی

گل سینه

سنگ های تزئینی و مروارید

انواع خرج کار اکسسوری

خرج کار کمک می کند که لباس دارای ظاهری جذاب و برجسته باشد. از طریق خرج کار می توانید ضعف های لباس را بپوشانید. خرج کارها را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

آن هایی که قابل حمل هستند همچون کیف پول، کیف دستی، بادبزن

آن هایی که پوشیده می شوند همچون  کت، دستمال گردن، کروات، دستکش، چکمه و کفش، ساعت، دستبند، جواهرات، روسری، شال

پارچه خرج کار

از آنجایی که وسایل جانبی نیز اکسسوری محسوب می گردد، برای داشتن ظاهری زیبا تر و کامل تر می توانید از پارچه های خرج کار در کنار لباس به کار بگیرید. از انواع خرج کار می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از: ریشه های ابریشمی، تورها، حریرها، برخی پارچه های پولکی، برتل. تقریبا از تمام پارچه ها می توان در خرج کار در یقه، کیف و کفش، سرآستین به کار برد. خرج کار لباس  در صنعت مد و پوشاک از اهمیت بالایی برخوردارمی باشد و می تواند با خرج کار ظاهر بی نظیری ایجاد کنید و به جذابیت لباس بیفزاید. یک خرج کار خوب به لباس ارزش خاصی می دهد و بر نگاه و توجه مشتریان تاثیر بسیاری دارد. خرج کار باید با لباس ارتباط و هماهنگی خاصی داشته باشد. استحکام و دوام مناسبی داشته باشد، استفاده از آن ساده و بدون دردسر باشد، زیبایی  و خلاقیت در طراحی از موارد مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *