درباره برند کوکو شانل

شرکت کالای لوکس و خانه مد فرانسوی، شنل در سال ۱۹۰۹ توسط خیاطی به نام گابریل کوکو شنل، در پاریس تأسیس شد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موسسات طراحی مد و لباس زنانه، شناخته می‌شود.

نام «کوکو» در حالی به خانم شنل داده شد، که وی به عنوان یک خواننده در کافی‌شاپی در فرانسه، مشغول به کار بود. شنل همواره در مواردی همچون تهیهٔ لباس ساده، لباس شب، شلوارهای زنانه و جواهرآلات بدلی، دارای تخصص محسوب می‌شد.کوکو شنل طراح مشهور فرانسوی در سال 1883 در فرانسه متولد شد. مهمترین ویژگی او در طراحی لباس تاکید بر کت و لباس های مشکی بوده است.
دیدگاه کوکو شانل این بود، که به جای چنین اشیاء و قطعات مجلل و سکسی، اقلامی را جایگزین سازد، که حس ظرافت و ذوق هنری را منتقل سازند. طراحی‌های او و آثاری که پدید آورده‌است، اختصاصی به زمان خاص ندارند و علی‌رغم تغییرات اساسی در نگرش‌ها، با سلیقه‌های مردم، از نسلی به نسل دیگر سازگار باقی‌مانده است.
اولین فروشگاه کوکو شنل در سال 1910 افتتاح گردید و کار خود را با طراحی و فروش کلاه آغاز کرد و سپس برای اولین بار به طراحی لباس با پارچه ژرسه پرداخت . در سال 1920 اولین عطر خود را وارد بازار کردو چندی بعد عطر معروف ChanelN5 را تولید و به شهرتی جهانی دست یافت.

chanel-No5-bottle
امروزه شنل، در زمینهٔ «لباس‌های کوچک سیاهرنگ»، که در حال حاضر یک کالای اساسی در کمدهای لباس خانم‌ها محسوب می‌شود، به معروف‌ترین مارک تبدیل شده است. بر مبنای گزارش مجله فوربز، کاخ خصوصی شنل، به طور مشترک به آلن ورتهایمر و جرارد ورتهایمر تعلق دارد، که نوادگان بزرگ پی‌یر ورتهایمر، محسوب می‌شوند که از اوایل شکل‌گیری این موسسه (۱۹۲۴) شریک اصلی شنل بود.

این شرکت تا به حال بسیاری از مشاهیر درجه یک دنیا را، به عنوان معرف و ارائه‌کنندهٔ طراحی‌های خود، به کار گرفته‌است. از جمله آنها می‌توان به کاترین دنوو (که در دهه ۱۹۷۰، ارائه‌کنندهٔ شماره ۵ محصولات شنل بود)، نیکول کیدمن (که از اوایل دههٔ ۲۰۰۰ میلادی، ارائه‌دهنده عطر شانل شماره ۵ محسوب می‌شد)، آدری تاتو (مدل شمارهٔ ۵ فعلی موسسه شانل)، کایرا نایتلی (مدل ارائه‌کنندهٔ فعلی برای محصول مادموازل کوکو) اشاره نمود.

همچنین، معروفترین و محبوب‌ترین مدل معرّف شنل، مریلین مونرو، (ارائه کنندهٔ شماره ۵ شانل در دهه ۱۹۵۰) بود، که تصویر او، اصلاً معرفی‌کنندهٔ ارائه‌کننده‌های شماره ۵ می‌باشد و بعنوان نماد آن خودنمائی می‌کند. این تصویر که مریلین مونرو را، به عنوان مدل شنل نشان داده است، به طور قطع، یکی از مشهورترین آگهی‌های تبلیغاتی در میان تمامی آگهی‌های شنل محسوب می‌شود و همچنان یکی از محبوب‌ترین عکس‌های تبلیغاتی در سابقه تبلیغات و بازاریابی برای کالاها به‌شمار می‌رود. این تصویر، همچنین در شرح حال تعداد بی‌شماری از افراد، به کار گرفته شده و هنوز هم به عنوان یک پوستر و یا بعنوان یک قطعهٔ هنری در مقادیر بسیار زیاد، به‌فروش می‌رسد. علاوه بر این، باز هم همان مرلین مونرو بود، که شهرت بسیاری را برای عطر شنل به ارمغان آورد.

شرکت شنل در حال حاضر متعلق به آلن و جرارد ورتایمر؛ نوه‌های پی‌یر ورتایمر، تنها شریک کوکو شانل، در زمان تاسیس این شرکت، می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *