راهنمای استفاده از رنگ ها در لباس


راهنمای استفاده از رنگ ها در لباس

شاید انتخاب یک ترکیب رنگی مناسب برای لباس جزء دغدغه‌های روزانه باشد، انتخاب رنگ‌هایی که ترکیب و ست می‌کنید، می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی دیگران در برخورد با شما ایجاد کند. برای شناخت و تنظیم هارمونی رنگ مناسب برای لباسهایتان به تحصیلات آکادمیک نیاز نمی باشد اما پارامترهای متعددی در این ارتباط لازم است، تجربه و آگاهی به اصول رنگ شناسی در این زمینه به شما کمک می‌کند تا فاکتورهای اعتماد به نفس و آرامش را بطور خیره کننده و هماهنگ در لباسهایتان استفاده نمایید. رنگ انرژی است، اگر رنگ‌هایی که مناسب شما هستند را بپوشید، پویا و پرتوان به نظر می‌رسید. هماهنگی رنگ، نه تنها شما را زیبا و جذاب نشان می‌دهد، بلکه به شما تصویری سازمان یافته و حرفه‌ای می‌بخشد.

استفاده از دایره رنگ

دایره رنگ نموداری است که در سال 1666 توسط ایزاک نیوتن تهیه و تنظیم شد. در این دایره،ترکیب خاصی از رنگ‌ها در کنار هم قرار داده شده است که به ترتیب در یک الگوی دایره‌ای قرار می‌گیرد. شناخت اصول این ترکیب، نقش بسیار مهمی در انتخاب رنگ و رسیدن به ترکیب‌هایرنگی مطلوب در لباس خواهد داشت.

دایره رنگ

رنگ های اصلی

رنگ‌های اصلی عبارتند از قرمز، آبی و زرد. زیرا دانه‌های رنگی تشکیل دهنده آنها ازترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ‌های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می‌آیند. این سه رنگ در مرکز دایره رنگ قرار می‌گیرند.

رنگ های مکمل (ثانویه)

سبز، نارنجی و بنفش رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر حاصل می ‌شوندو به آنها رنگ‌های مکمل (ثانویه) گفته می‌شود. رنگ سبز از ترکیب دو رنگ اصلی زرد وآبی به وجود می‌آید، رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ اصلی زرد و قرمز به دست می‌آید و رنگ بنفش حاصل ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی می‌باشد. رنگ‌های مکمل در دایره رنگ به طورمستقیم در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

-رنگ‌های مشابه

رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ کنار هم قرار گرفته‌اند. این رنگ‌ها با هم خوب به نظرمی رسند، برای مثال پوشیدن شلوارهای آبی با پیراهن آبی و یا شلوار سبز و کت سبز می تواند ترکیب خوبی باشد.

-رنگهای گرم و سرد

رنگ‌های مشابه، از دو دسته، رنگ‌های گرم ( قرمز، نارنجی، زرد ) و رنگ‌های سرد ( سبز، آبی، بنفش ) تشکیل شده است. که رنگ‌های گرم در نیمه راست دایره رنگ و رنگ‌های سرد درنیمه چپ دایره رنگ قرار دارند. در انتخاب رنگ برای لباس می‌توانیم از ترکیب 2 یا 3 رنگ مرتبط از خانواده گرم یا سرد استفاده نماییم. دو رنگ گرم با یک رنگ سرد یا دو رنگ سرد با یک رنگ گرم را برای ایجاد همنواختی پویا انتخاب کنید. برای مثال کت و شلوارآبی تیره، پیراهن آبی روشن و کراوات قرمز، یا یک پیراهن زرد، کت زنگاری ( آبی مایلبه سبز ) و شلوار جین آبی.

-رنگ‌های خنثی

رنگهای سفید، مشکی، خاکستری و یا کرم رنگهای خنثی هستند، به عنوان مثال پوشیدن پیراهن سفید و یک پلیور خاکستری می‌تواند آرامش بخش و ملایم به‌نظر برسد.

-رنگ‌های متضاد

ترکیب یک عنصر روشن با دو تیره، یا یک تیره با دو روشن را امتحان کنید. برای مثال کت و شلوار قهوه‌ای تیره با پیراهن سفید و کراوات قرمز، یا کت و شلوار رنگ مسی با پیراهن زرد و کراوات سبز یا شلوارهای سورمه ای و یک بلوز قرمز. رنگ‌های متضاد شما را جذاب‌ترنشان می دهند.

-رنگ‌های فصلی

استفاده از رنگ‌های مناسب هر فصل در زمان مربوط به خودش، موضوع مهم دیگری می باشد که باید به آن توجه نمود. رنگ پاستل ( رنگ‌های روشن و کم رنگ ) معمولاً با بهار و تابستان مرتبط هستند، در حالیکه رنگ‌های پاییزی شامل زنگاری، قهوه‌ای، سبز و شرابی می‌ باشد. پوشیدن رنگ زنگاری در تابستان، یا زرد روشن در پاییز جالب به نظر نمی‌رسد.

رنگ ها در طراحی لباس

رنگ ها در طراحی لباس

بسیاری از افراد رنگ لباس‌های خود را بر اساس علاقه شخصی خود انتخاب می‌نمایند. اما بد نیست با شناخت از تاثیر رنگ‌ها، در انتخاب رنگ برای لباس‌های خود در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف، بسیار هوشمندانه‌تر عمل کنند و در نتیجه ظاهری جذاب‌تر و تاثیر گذارتر داشته باشند.

قرمز-

رنگ قرمز افراد را وادار به انتخاب کردن می‌کند. کسانی که رنگ وجودی آنها قرمز است علاقه خاصی به رهبری و شاخص شدن دارند. رنگ اجتماع و تجمع است و از تفرق بیزار است در نتیجه ضد افسردگی است و رنگ جسارت است. استفاده از رنگ قرمز در لباس، شما را پرشورو با نشاط جلوه می‌دهد.

-آبی

آبی رنگ رمز و راز است و اجازه نمی‌دهد ذهن مرتب فکر کند و همچنین با مفاهیم دینی ومذهبی در ارتباط است. رنگ دستوری است و اجازه انتخاب به شما نمی‌دهد. اگر با سفید ترکیب شود رنگی مردانه می‌شود. استفاده از آبی تیره در لباس، ظاهری با وقار به شما می‌بخشد.زمان در محیط آبی تیره از بین می‌رود. آبی نماد ازلی و ابدی بودن است. آبی روشن حس پاکی و تمیز بودن القا می‌کند.

-زرد

رنگی دوگانه است و دو شخصیت دارد. اولین رنگی است که چشم می‌بیند و رنگی پرنفوذ و تند و تیز است. رنگ زرد بر عکس آبی که رنگ رمز است قدرت انتخاب می‌دهد و رنگ آشکار شدن است. رنگ زرد ضد سنت است برعکس آبی که سنت گراست. این رنگ عکس العمل مخاطب را بالا می‌برد. اگر زرد، ذره‌ای به نارنجی تمایل پیدا کند مفاهیم مثبت را با خود دارد و رنگ دوستی و محبت می‌شود و ذهنیت مثبت ایجاد می‌کند. اما اگر به سمت زرد چرک برود رنگی منفی می‌شود و خلاقیت و ذهنیت شوم دارد. رنگ افراد خلاق و دانشمند است. پس در لباس‌های خود از این رنگ با احتیاط استفاده کنید. ترکیب رنگ زرد در کنار مشکی ترکیب جذابی را ایجاد می‌نماید.

-بنفش

رنگی دو گانه و دو شخصیتی است و بسیار پیچیده و دارای کشش‌های درونی می‌باشد. وهم‌انگیز بوده و با دنیای خیالی در ارتباط است. اگر به سمت بنفش گرم برود قدرت‌های مثبت آن بیشتر شده و نیرو و شادابی پیدا می‌کند. اشراف اروپایی در لباس‌های خود از این رنگ زیاد استفاده می‌کردند. رنگ جاه طلبی است و شما را جذاب و مرموز نشان می‌دهد.

-سبز

از ترکیب رنگ آبی و زرد تشکیل می‌شود. علامت رویش و جوانه زدن است. رنگ سبز خستگی را از بین می‌برد و رنگ شادابی‌ست. رنگی آرامش‌بخش است و افرادی که رنگ وجودی آنها سبز است افرادی آرام هستند. رنگ انضباط درونی و ضد استرس است و افراد را به آرامش دعوت می‌کند.

-سیاه

رنگ سیاه جذاب است و رنگ‌های دیگر را در کنار خود پر تلالو می‌کند و بیشتر نشان می‌دهد.رنگ سیاه ظاهری وزین و موقر به شما می‌بخشد و برای مراسم رسمی بسیار مناسب است. استفاده از رنگ سیاه شما را لاغرتر جلوه می‌دهد.

-قهوه‌ای

قهوه‌ای جزو رنگ‌های خنثی است. استفاده از این رنگ در لباس، ظاهری بسیار شیک و رسمی به شما می‌بخشد که این حالت در لباس‌ها و اشیاء چرمی به خوبی احساس می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *