راهنمای انواع پارچه بیمارستانی

پارچه بیمارستانی

با انواع پارچه بیمارستانی آشنایی دارید؟ پارچه بیمارستانی باید چه ویژگی هایی کیفیت داشته باشند؟ برای خرید عمده پارچه برای بیمارستان ها و مراکز درمانی باید چه فاکتور هایی را مد نظر داشت؟

از ارگان هایی که در تمام ایام سال به انواع پارچه ها برای مصارف مختلف به خصوص برای لباس بیمارستانی نیاز دارند می توان به بیمارستان های دولتی و خصوصی اشاره کرد.

مصارف پارچه در بیمارستان :

لباس فرم بیمار
یونیفرم پرسنل اعم از پزشک، پرستار، حراست و …
ملحفه
اتاق عمل
رو تختی
پرده
مصارف پزشکی و بهداشتى

و غیره .

هر کدام از این مرکز ها بسته به بودجه و توان مالی خود، نوع و درجه کیفی از پارچه را برای استفاده در موارد مختلف مد مظر قرار می دهند.

و اما شگرد بعضی از بیمارستان ها برای تامین پارچه و سفارش دوخت انواع البسه پرسنلی و لباس بیمار چیست؟

شرکت در مناقصه بیمارستان ها :

از انجا که مبحث قیمت تمام شده در خرید پارچه برای این مراکز بسیار حائز اهمیت است به برگزاری مناقصات روی اورده و یک فضای رقابتی بین کارخانه ها، شرکت های نساجی و تولیدی های پوشاک ایجاد می کنند و در اخر هرکس بتواند پارچه مورد نظر را با کمترین قیمت ارائه کند برنده این کارزار مناقصه خواهد بود.

این مطلب می تواند راهنمای خرید مناسبی برای افراد شرکت کننده در مناقصه های بیمارستانی، مدیران بیمارستان ها، مسئول خرید این مراکز و کارگاه های تولیدی پوشاک باشد.

 
انواع  منسوجات و پارچه بیمارستانی :

پارچه تترون
پارچه ترگال ساده
پارچه ترگال کجراه
پارچه فلامنت فلامنت
پارچه فلامنت پنبه
پارچه ویسکوز ویسکوز ساده و طرحدار
پارچه اسپان باند یا بی بافت
پارچه اس ام اس sms
پارچه های ملحفه ای
پارچه برزنت بیمارستانی
پارچه های پرده ای

مشخصات کیفی پارچه بیمارستانی چیست؟

همان طور که می دانیم بیمارستان محیطی دارد که باید عاری از هر نوع ویروس و میکروبی باشد و این امر باید به صورت مرتب مدیریت شود.

به علت رعایت بهداشت باید پارچه های مورد مصرف در بیمارستان یا یکبار مصرف باشد و یا به صورت مداوم مورد شست و شو و نظافت قرار گیرد. بدین جهت برای این نهاد باید به صورت تخصصى پارچه ای تولید و تکمیل شود که در برابر انواع مواد ضد عفونی کننده و شوینده به خصوص مایع اب ژاول مقاوم شود تا هم کیفیت بافت تغییر نکند و هم از همه مهمتر خللی در رنگ ثابت پارچه ایجاد نشود.

در بازار فروش، کسبه، صاحبان کارخانه ها و مشتری ها این نوع کیفیت رنگرزی را ضد اب ژاول یا ضد اب ژاولی می خوانند که منظور ثابت بودن رنگ پارچه است.

مبحث بعدی مربوط به کیفیت و لطافت بافت پارچه و گرماژ ان می شود. از ان جا که پارچه تماس مستقیم با پوست فرد دارد باید در بافت پارچه های بیمارستانی از مرغوب ترین الیاف بهداشتی استفاده شود تا ضد حساسیت و مناسب با هر نوع پوستی باشد.

البسه پزشکی به خصوص لباس بیمار باید وزن سبک داشته باشد تا حتی سالمندان نیز در ان احساس راحتی کنند البته باید به این نکته توجه داشت که منظور از گرماژ سبک، وزن استاندارد تعریف شده است و پارچه نباید هرگز بدن نما باشد!

منظور از وزن پارچه چیست؟

هر نوع پارچه ای در یک عرض یا چندین عرض تولید می شود.

وزن پارچه که به ان به عنوان گرماژ پارچه نیز یاد می کنند این گونه حساب می شود که یک متر از طول پارچه در عرض ان را میزان می کنند.

برای مثال وقتی می شنوید وزن تترون با عرض ١۵٠ سانتى متر ١٧٠ گرم است یعنی یک متر در یک متر و نیم ان این وزن را دارد.

گرماژ یا وزن مربوط به تراکم بافت پارچه می باشد و هرچه وزن بالاتر باشد حاکی از تراکم بافت بیشتر است.

رنگ مورد علاقه مراکز درمانی و درمانگاه ها :

آبی اسمانی، صورتی، سفید و سبز مغز پسته ای و سبز پر رنگ مشهور به سبز بیمارستانی از محبوب ترین رنگ های نهاد های پزشکی است که البته رنگ های دیگری از پارچه نیز با توجه به سیاست گزاری مدیریت بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد.

در اکثر موارد لباس فرم بیماران مرد با رنگ ابی و لباس بیمار های خانم با رنگ صورتی تهیه و دوخت می شود.

پارچه تترون بیمارستانى :

تترون شاید پر مصرف ترین پارچه در این مراکز است که هر سال متراژ بالا یی از ان با شرایط خاص تولید، توسط کارخانجات نساجی تهیه می شود.

تولیدی های پوشاک به خوبی قادر به تشخیص تترون مرغوب از بی کیفیت هستند ولی باز تاکید می شود همان طور که گفته شد در خرید عمده خود به ضد اب ژاول بودن که مربوط به همان ثبات رنگ پارچه است و همچنین بدن نما نبودن توجه ویژه داشته باشید.

تترون معمولا وزنی بین ١۵٠ تا ١٩٠ گرم دارد که برای بیمارستان ها پیشنهاد می شود از گرماژ بین ١۵٠ تا ١٧۵ گرم استفاده کنید تا سبکی لباس باعث راحتی بیشتر برای بیماران باشد.

پارچه طرح ترگال :

پارچه شبه ترگال یا طرح ترگال وزنی میان تترون و ترگال ساده معادل ٢١٠ تا ٢٣٠گرم  دارد که در این چند سال اخیر توسط کارخانه های منسوجات بیمارستانی تهیه و تکمیل می شود.

تولیدی ها از این پارچه برای موارد مختلفی از جمله لباس بیمار بهره می برند.

پارچه ترگال بیمارستانی :

پارچه ترگال خوب برای این حوزه باید اصطلاحا به صورت خمی یا راکتیو، ترموزول رنگرزی شود تا تا پس از شستشو کیفیت خود را از دست ندهد. دوزنده ها و تولیدی های لباس توجه داشته باشند که اگر پارچه بی کیفیت مصرف کنند به دردسر خواهند افتاد و احتمال دارد در تسویه دسترنجتان با بیمارستان دچار مشکل شوید.

این پارچه بیش از صد رنگ تنوع دارد که ترگال و یا کج راه سفید بسیار در روپوش پرستاری و پزشکی مورد استفاده است و رنگ های دیگر مثل سبز نیز در اتاق عمل کاربرد ویژه ای دارد. وزن استاندارد این پارچه معمولا ٢۴٠ گرم می باشد.

پارچه کجراه بیمارستانی :

پارچه کجراه نیز مانند تترون و ترگال ساده جنس پلی استر و ویسکوز دارد ولی با تراکم بافت بیشتر که نوع بافت ان را اگر توجه کنید به صورت خط های کج است به همین دلیل انرا کج راه خطاب می کنند.

این نوع از پارچه هم باید شرایط کیفی ذکر شده را دارا باشد. این پارچه ضخامت و مقاومت بیشتری نسبت به دو پارچه قبلی دارد بدین جهت برای مواردی مثل لباس فرم پرسنل بسیار مناسب می باشد.

پارچه فلامنت بیمارستانی :

همانطور که از اسم پارچه فلامنت فلامنتی پیدا است این پارچه تار و پودی از الیاف فلامنت دارد و از قیمت بسیار ارزان برخوردار می باشد.

این پارچه هم بدون طرح و هم طرح دار است که اکثرا رنگ ابی و صورتی و سبز دارد و یا دارای طرح مثل نقش چهار خانه رنگی می باشد.

این پارچه به علت قیمت بسیار ارزان برای لباس بیمار نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از ان به عنوان یک پارچه یکبار مصرف یاد کرد.

پارچه فلامنت پنبه بیمارستانی :

با توجه به اسم، تنها تفاوت پارچه فلامنت پنبه ای با فلامنتی بیمارستانی در تار و پود ان خلاصه می شود که ترکیبی از فلامنت و پنبه است.

این نوع پارچه مانند پارچه قبلی خشک نیست و به خاطر داشتن الیاف طبیعی پنبه لطافت بیشتری را داراست. این پارچه ارزان کمی از پارچه فلامنتی قیمت بیشتری دارد.

پارچه اسپان باند بیمارستانی :

پارچه اسپان بیمارستانی در میان عامه نام هایی مثل پارچه یکبار مصرف، بی بافت، نبافت و پارچه لایه سوزنی دارد که مصارف بهداشتی، پزشکی و صنعتی دارد که در این جا به مصرف پزشکی ان می پردازیم. اسپان باند از الیاف پرس شده تشکیل می شود و چون تار و پود ندارد به ان بی بافت گفته می شود.

این پارچه در عرض های ١۶٠ و ١٢٠ و ١٠٠ سانتی متری موجود است و از ١۶ گرم به بالا تولید می شود. گرماژ اسپان باند از وزن٢٠ تا ١١٠ گرم به صورت مضرب ۵ بالا می رود که برای مصارف بیمارستانی معمولا از وزن بین ٣٠ تا ۶٠ گرم ان بهره می برند.

این پارچه برای لباس بیمار، لباس های جراحى مانند شان و گان بیمارستانی، ماسک، کاور کفش، کلاه اتاق عمل، رو انداز و یا زیر انداز های بهداشتی مناسب می باشد.

پارچه اسپان بی بافت نیز دارای تنوع رنگ سفید، ابی، صورتی، ابی نفتی، قرمز، سبز و … می باشد.

پارچه اس ام اس sms :

پارچه های کامپوزیت اس ام اس در صنایع پزشکی جایگاه ویژه ای دارند و موارد مصرف ان تقریبا شبیه اسپان باند است.

تفاوت این پارچه در ان است که میان ان لایه ای وجود دارد که از ورود و نفوذ انواع ذره های ریز مثل باکتری و میکروب ها به صورت چشمگیری جلوگیری می کند.

به همین علت پارچه sms برای تهیه و تولید ماسک، شان، گان، البسه اتاق عمل و غیره بسیار مناسب است و باعث عدم انتقال موارد بیماری زا می شود.

پارچه اس ام اس نیز عرض ١٠٠ و ١٢٠ و ١۶٠ دارد که در انواع رنگ ها با گرماژ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه ویسکوز ساده و طرح دار :

این نوع پارچه در چله و پود از الیاف مرغوب ویسکوز تهیه می شود که باعث ظرافت و مرغوبیت ان می گردد. این نوع پارچه دارای طرح های متنوع لوزی و مربع نیز می باشد که از بهترین انواع پارچه برای تهیه و دوخت لباس بیمار است.

البته واضح است قیمت بالاتری نسبت به نمونه های پلی استر ویسکوز دارد.

پارچه های ملحفه ای :

ملافه یکی از موارد اصلی در بیمارستان ها برای بستری بیمار می باشد. در بیشتر موارد لوگوی بیمارستان بر روی ملحفه ها چاپ می شود که در تهیه ان نیز باید به لطیف بودن، بافت خوب، و ضد حساسیت بودن دقت کرد.

پارجه برزنت بیمارستانی :

پارچه برزنت بیمارستانی دارای ضخامت بالایی است که معمولا در زیر بیمارانی با اوضاع وخیم مورد مصرف است. این پارچه برزنتی خون، ادرار و مدفوع را پس نمی دهد به همین دلیل مناسب زیر انداز بیمار با این شرایط است.

کارخانجات نساجی معمولا این پارچه را با رنگ سبز بنتون به مرحله تولید می رسانند.

پارجه های پرده ای :

برای پنجره ها از پرده های مختلفی با ترتیب قیمت گوناگون می توان استفاده کرد که هر بیمارستان با توجه به بودجه و سلیقه خود طرحی را مد نظر دارد اما در بیشتر مواقع تمایل دارند پارچه پرده ای ساده به خصوص برای اتاق بیمار با کمترین قیمت تهیه کنند.

کارخانه های منسوجات و پارچه بیمارستانی

این حوزه انقدر نیاز پارچه دارد که چندین کارخانه نساجی با سابقه به صورت تخصصی در ان فعالیت می کنند و اکثرا در شهر های اصفهان، یزد، تهران و ملایر می باشند.

خرید عمده بهترین پارچه بیمارستانی :

در اکثر موارد تامین پارچه بر عهده تولیدی پوشاک و دوزنده هایی می باشد که سفارش دوخت را قبول می کنند و معمولا خرید ها به صورت عمده و عدلی است، پس صاحبان کارگاه های لباس و پوشاک باید توجه داشته باشند که مواد ذکر شده را مد نظر قرار دهند.

منبع : روچی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *