رنگ لباس عزاداری در فرهنگ های مختلف


درست است که همه بابت از دست دادن عزیزان خود غمگین و ناراحت هستند، اما نوع عزاداری و رسوم هر ملت باعث ایجاد فرهنگ های عزاداری متفاوت شده است. پوشش عزاداری مردم در هر کشور ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ آن جامعه دارد که رنگ لباس عزاداری از مشخصه های مهم آن است.

مشکی جزو رنگ های پرکاربرد در پوشش است که علاوه بر این که افراد علاقه مند به مد و به خصوص استایل کلاسیک آن را زیاد به کار می برند، رنگ مراسم عزا و سوگواری است و در مواقع خاص کاربرد آن بیشتر می شود. دقیقا به همین دلیل است که اکثرا وقتی به این فکر می کنیم که در مراسم عزاداری آقا یا خانم ایکس خدابیامرز چه بپوشیم؟ اولین و شاید تنها گزینه ای که به ذهنمان می رسد لباس های مشکی و تیپی سر تا پا سیاه است. اما هیچ به این فکر کرده اید که اگر زمان یا مکان دیگری به دنیا آمده بودید، چه رنگ لباسی را مناسب مراسم عزاداری می دانستید؟ با هم در ادامه به تاریخچه استفاده از رنگ مشکی در مراسم عزاداری و رنگ های متداول فرهنگ های دیگر می پردازیم.

سابقه پوشیدن لباسی خاص به عنوان لباس عزاداری به دوران باستان بازمی‌گردد. در مصر و یونان باستان مردم برای اولین بار در هنگام عزاداری لباس‌های متفاوتی از آن چه روزمره می پوشیدند، استفاده کردند که نشاندهنده هماهنگی آن ها در مراسم خاص بوده است. در رم باستان رسم بر این بوده است که مردها و زن ها از لباس یک دست خاکستری استفاده کنند.

لباس عزا در فرهنگ های مختلف
مشکی، پرکاربردترین رنگ مراسم عزاداری

مشکی معمول ترین رنگ برای لباس سوگواری است و در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها بعنوان رنگ عرف و متداول در هنگام عزاداری شناخته می‌شود. رنگی که نشان دهنده غم عظیم افراد در زمان از دست دادن عزیزانشان است که توسط فرهنگ های مختلف پذیرفته شده و پر کاربردترین رنگ است.

 

سابقه استفاده از رنگ سیاه در ایران برای عزاداری

سوگ سیاوش از جمله مراسم کهن ایرانی است که در آن مردم از قدیم رسم بر پوشیدن لباس سیاه داشته اند، آن هم به احتمال زیاد به دلیل معنی نام سیاوش در زبان اوستایی است که یعنی دارنده اسب سیاه و با نگاه به تاریخ احتمال می رود، سوگ سیاوش جزو قدیمی ترین مراسمی باشد که در آن سیاه به عنوان نماد غم و سوگ از دست دادن فرد استفاده شده باشد.

لباس عزا در فرهنگ های مختلف
سفید، بعد از مشکی از رنگ های پر کاربرد در مراسم عزاداری است.

بعد از مشکی معمول ترین رنگ برای عزاداری سفید است. ملت هایی که مرگ را بعنوان تولد دوباره و شروع زندگی بهتر با آرامش بیشتر می پذیرند، دارای سبک متفاوتی از عزاداری برای رفتگان هستند. آن ها رنگ سفید را بعنوان نماد آرامش، برای لباس عزاداری استفاده می کنند. درست است که در فرهنگ ما سفید نشانه شادی است ولی در برخی از فرهنگ ها مانند  چین و هند رنگ سفید را نشانه آرامش و مناسب عزاداری می دانند. جالب است بدانید که در دوران باستان مردم مصر، سفید را نماد خدای مرگ و پاکی می دانسته اند. همچنین در قرون وسطی در اروپا نیز سفید بعنوان رنگ عزاداری متداول بوده است.

رنگ های عجیب لباس عزاداری

رنگ های دیگری چون زرد، بنفش، فیروزه ای در زمان های مختلف و در فرهنگ های گوناگون به عنوان نماد عزاداری مورد پذیرش بوده اند. برای مثال مردم مکزیک و اتوپیا از رنگ زرد برای عزاداری استفاده می کنند، بنفش رنگ عزاداری در برزیل بوده است و  متون کهنی چون شاهنامه فردوسی، نشان دهنده استفاده از رنگ های متفاوتی چون سیاه، کبود و فیروزه ای در لباس های سوگواری ایرانیان است.  در این میان قرمز یکی از رنگ های عجیبی است که با وجود انرژی زیادی که دارد در بعضی از کشورهای آفریقایی مانند توگو بعنوان رنگ عزاداری استفاده می شود.

رنگ های عجیب لباس عزاداری

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *