لباس های خود را به روش صنعتی اتو کنید

عمل اتوكشى، تأثير زيادى در جلوه لباس و نهایتاً در جذّابيت آن به هنگام فروش خواهد داشت.

هدف از انجام عملیات اتوکاری:

1-     برطرف نمودن چين و چروكهاى نامطلوب درحین تهيّه لباس:

در حین تولید لباس هنگامی که لباس ها به صورت دسته ای انباشته و جابجا می شوند، به دلیل فشرده شدن بر روی یکدیگر چین و تا خوردگی هایی بر روی آن ها ایجاد می شود. اگرچه این مسأله با کاهش مقدار جابجایی لباس و استفاده از سسیتم حمل و نقل هوایی تا حدی کاهش  می یابد  ولی بازهم عمده لباس ها به عملیات اتو نیاز دارند.

2-     ايجاد چين‏ها و تاها درمحل های مورد نیاز:

دربرخی از موارد به دلیل نوع طراحی بعضی از شلوارها، دامنها  به يك سرى  چين‏ یا پليسه نیاز است که بوسیله عملیات اتوکشی می توان آن را ایجاد نمود.

1-     قالب زدن لباس به صورت فرم بدن :

در این حالت الیاف پارچه را بوسیله اتو تغییر شکل می دهند این کار معمولاً به دو صورت انجام می شود به این ترتیب که در قسمت های  برجسته بدن الیاف پارچه کشیده می شود و در قسمت های فرو رفتگی های بدن این الیاف جمع می شود. انتهاى پنسها، يقه‏ها، شانه‏ها، درز بغل‏ها، درزآستينها  از جمله قسمت هایی است که  تحت عملیات  اتو قرار می گیرند.

2-     آماده كردن لباس براى دوخت‏هاى بعدى:

در حین دوخت برای آسان تر نمودن و بالا بردن سطح کیفیت، لازم است به عنوان مثال برخی از درزها باز  و یا به یک طرف خوابانده شود.

انواع اتوكارى:

تجهيزات تخصصى اتوكشى  که برای شکل خاصی از لباس در نظر گرفته اند معمولاً هزينه بالایی دارند و اپراتوربرای کار با آن باید مهارت بیشتری داشته باشد.بر اساس نوع و میزان عملیات اتو لباس ها می توان به گروه های زیر تقسیم نمود:

1- لباسهايى كه به اتوكشى نياز ندارند. اين گروه شامل لباسهاى شنا، لباسهاى رقص و لباسهاى زير مى‏باشد. در كارخانه‏هايى كه فقط لباسهايى از اين نوع را توليد مى‏كنند ممكن است هيچ نوع ابزار اتوكشى وجود نداشته باشد.Iron-Shirt-3

2- لباسهايى كه به حداقل اتوكشى يا تكميل نیاز دارند: اين گروه فقط نياز به بخاردهى مختصرى دارند. لباسهای خواب، لباسهاى ساده‏اىمانند زير پيراهنى، تى‏شرتها، ساير لباسهاى راحتى كشباف، لباسهاى پنبه‏دوزى شده از این دست می باشد.

3- لباسهايى كه به نحو گسترده‏اى نياز به عمل اتوكارى و اتوى نهايى دارند: اين گروه  لباسها برای ظاهر بهتر باید به شکل  و فرم بدن در آیند.این لباسها  اغلب از پارچه‏هايى تشكيل شده‏اند كه بخوبى قابل شكل‏گيرى مى‏باشند.كتهاى مردانه، شلوار، جليقه، انواع دامنها، اوركتها و بارانيها از این دست مى‏باشند .در بسيارى از انواع اين لباسها با تغيير سبك  به گروه وسيعى از تجهيزات تخصصى نیاز است.

عوامل مؤثر در اتوكشى

بطور كلى عمليات اتوكشى متأثر از عوامل زير است:

بخار : بخار و حرارت دو فرآيند لازم و ضرورى هستند كه پارچه تحت تأثير آنها باز شده و قابليت شكل‏پذيرى پيدا مى‏كنند.

فشار : زمانى كه پارچه در اثر بخاردهى انعطاف‏پذير شد، تحت فشار و عمل پرس به حالت جديد قالب زده مى‏شود.

خشك كردن : پس از گذراندن مرحله بخار و فشار، لازم است و لباس خشك و سرد شود، وگرنه پارچه به حالت اوليه خود برمى‏گردد. براى اين منظور بوسيله عمل مكش رطوبت اضافى پارچه گرفته شده و همزمان با آن سرد مى‏شود. در برخى از عمليات اتوكشى از هواى گرم و مادون قرمز به جاى  مكش، براى خشك كردن به كار گرفته مى‏شود.

زمان : مدت زمان بخاردهى و پرس و خشك كردن به نوع پارچه و قطعه لباس، بستگى دارد و معمولاً مدت مناسبى براى اين كار در نظر گرفته مى‏شود.

ابزار و تجهيزات اتوكشى :

از زمان اختراع اولين دستگاه اتوكشى در سال 1905 بطور پيوسته توسعه و تكامل تجهيزات اتوكارى ادامه دارد و امروزه ممکن است  تنها يك توليدكننده  معروف در اين زمينه، بيش از 500 نوع مختلف ابزار اتوكشى را براى مصارف خاص و عام ساخته باشد . به طور کلی فرآیند این عمل به دو گروه  زیرتقسیم می شوند:

1.  پرس اتو اولیه : این اصطلاح به عملیات پرسی اطلاق می گردد که در طی فرآیند تولید و ساخت انجام می شود.

2.  پرس اتو ثانویه یا نهایی: این اصطلاح به عملیات  پرسی  در مرحله تکمیلی یعنی پس از کامل شدن لباس اشاره دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *