مزایای الیاف طبیعی در پوشاک


مزایای الیاف طبیعی در پوشاک

استفاده از الیاف طبیعی در پوشاک ،دارای مزایایی می باشد که تاثیر بسزایی در انتخاب مشتریان یک لباس دارد. این الیاف به دو دسته ی گیاهی (مانند کتان و پنبه ) و حیوانی (مانند پشم و ابریشم ) تقسیم می گردند که نسبت به الیاف ساخت بشر (man made) دارای نکات ریزتر و شرایط حساس تری می باشند و آگاهسازی مصرف کننده در این راستا ، موجب رضایت خاطر بیشتری میگردد.

چرا الیاف طبیعی برای پوشاک مهم است؟

پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت محیط زیست ، احساس راحتی و آرامش را برای مصرف کننده به همراه دارند .پوشاک تهیه شده از مواد طبیعی مانند پشم و پنبه علاوه بر وزن بسیار سبک از حیث بهداشت فردی نیز دارای نمره بهتری هستند .

چروک پذیری لباس هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند ، یکی از مواردی است که غالب مصرف کنندگان از آن گله می کنند ، با این وجود ویژگی های این الیاف در برابر دمای بدن و حرارت محیط اطراف و همچنین تاثیر آنها در حفظ بهداشت فردی ، خرید این نوع پوشاک را که قیمت بیشتری نسبت به لباس هایی با الیاف ترکیبی دارد ، ترجیح می دهند.

اهمیت آگاهی از ویژگی ها

هر پارچه ی تولید شده با الیاف طبیعی ، ویژگی ها ، کیفیت و مزایای منحصر به خود را داراست و به منظور حفظ کیفیت اولیه پوشاک تولید شده از این پارچه ها، آگاهی از روشهای نگهداری بسیار حائز اهمیت می باشد که باید مصرف کننده را از این روشها آگاه ساخت . الیاف این پارچه ها به دلیل داشتن حیات مانند دیگر اجزای طبیعت نیاز به استراحت دارند و باید در پوشیدن آنها وقفه ایجاد گردد تا به حالت طبیعی اولیه بازگردند.

الیاف طبیعی چگونه دمای بدن را حفظ می کنند ؟

الیاف طبیعی مانند دیگر عناصر طبیعت دارای حیات هستند و در شرایط مختلف از خود رفتارهای متفاوتی را نشان می دهند .این الیاف هنگام سرما منقبض می گردند که  مانع عبور جریان هوا از میان مولکولهای خود می شوند و با این عمل ایجاد گرما می نمایند. در مقابل به هنگام گرما منبسط شده و این مسئله باعث عبور جریان هوا از میان مولکولهای الیاف میگردد که باعث احساس خنک تری می شوند.

پشم

الیاف پشم یکی از قدیمی ترین و مهم ترین الیاف نساجی است. پشم قابلیت جذب ۳۰% رطوبت معادل وزن خود را داراست . پارچه های پشمی بسیار متنوع هستند که انواع بسیار سبک تا فاستونی های گرم و ضخیم از گونه های آن می باشند . الیاف پشم بادوام هستند ، این الیاف می توانند ۲۰۰۰۰ بار روی خود خم شوند بدون آنکه تار و پود آنها بشکند.

جهت افزایش عمر مفید لباس های پشمی بهتر است پس از هر بار استفاده با یک فرچه نازک و سخت تمیز گردند . جهت استراحت این الیاف توصیه می شود  تنها دو روز به صورت متوالی از آنها استفاده شود و برای رفع چروک این لباسها ،کافیست در محیط مرطوبی مانند حمام قرار گیرند .

پنبه

الیاف پنبه (در کشور ما ایران به اشتباه با نام الیاف نخی رایج است) رطوبت طبیعی بدن را جذب می نماید و سپس تبخیر می کند . پنبه پیش از آن که مرطوب شود قابلیت جذب رطوبت معادل ۱٫۵ برابر وزن خود را داراست. پنبه رطوبت کافی را در شرایطی که رطوبت هوا کم است جذب و بدین وسیله انعطاف خود راحفظ می نماید.

پارچه های پنبه ای در برابر حرارت محیط، بدن را حفاظت می نماید و در تماس با پوست ملایم است .پارچه پنبه ضد آلرژی است و برای افرادی که حساسیت های پوستی دارند بسیار مناسب می باشد، به همین دلیل از پنبه در صنعت پزشکی استفاده می شود .

مزایای الیاف طبیعی در پوشاک

پوشاک تهیه شده از الیاف پنبه به مراقبت ویژه ای نیازمند می باشند. جهت شستشوی الیاف پنبه می بایست از مایع شوینده حاوی نرم کننده استفاده شود و پودر لباسشویی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگیرد. این لباسها قابل شستشو در ماشین لباسشویی می باشند لذا بهتر است این نوع لباس به صورت پشت و رو داخل ماشین لباسشویی قرار گیرد تا در اثر سایش به بدنه تغییر رنگ ایجاد نشود .

دمای آب نباید بیش از ۳۵ درجه تنظیم شود . در صورت یک بار شستشوی اشتباه و عدم استفاده از مواد شوینده مجاز ، الیاف طبیعی پارچه و مواد طبیعی تکمیل کننده آن از بین می رود و به هیچ وجه قابل بازگشت به کیفیت اولیه نخواهد بود.

تابش مستقیم نور آفتاب به رنگ البسه پنبه ای آسیب رسانده موجب از بین رفتن زیبایی لباس می شود.(مخصوصا در رنگهای تیره مانند سرمه ای و طوسی).جهت استراحت الیاف پنبه مطلوب است این لباسها تنها ۲ نوبت مورد استفاده قرار گیرند.

ابریشم

الیاف ابریشم یکی از قدیمی ترین الیافی است که در طول تاریخ توسط انسان شناخته شده است . ابریشم از درخشندگی بی نظیری برخوردار بوده و همواره مترادف با تجملات و زندگی لوکس است .

ابریشم به طور طبیعی جذب کننده است که باعث می شود در زمستان گرم ، و در تابستان خنک بماند. الیاف ابریشمی حتی از فولاد محکم تر هستند اما انعطاف پذیری و دراپ نرم این پارچه آن را به یکی از پرطرفدارترین پارچه ها برای پوشاک تبدیل نموده است .

مزایای الیاف طبیعی در پوشاک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *