هارمونی در انتخاب پارچه


هارمونی در انتخاب پارچه
وزن بصری


 

 

وزن رنگی پارچه های تک رنگ

رنگ های روشن سبکتر از رنگهای تیره هستند و همیشه می بایست رنگهای سبک را بالاتر و رنگهای سنگین را پائین تر بگذارید به طور مثال از نظر بصری رنگ سیاه سنگین ترین و رنگ سفید سبکترین رنگ می باشند .

به طور غریزی شما هیچ وقت کت سیاه را با دامن سفید نمی پوشید اما کت سفید را با دامن سیاه می پوشید که این بدان معناست که رنگ سبک را بالای رنگ سنگین قرار می دهید .

وزن رنگی پارچه های طرح دار

همیشه در انتخاب رنگ لباس این نکته را در نظر بگیرید که رنگ زمینه پارچه تیره تر است یا رنگ طرح پارچه به طـور مثـال پارچه آبـی با طرح سفید سبـک تر از پـارچه آبی سـاده می بـاشد در حـالی کـه پارچه آبی با طـرح های سـورمه ای یا مشکی و یا حتی پارچه با طرح های آبی تیره از پارچه آبی ساده سنگین تر است.

وزن بافت پارچه

پارچه های درشت بافت سنگین تر از پارچه های ریز بافت به نظر می آیند . به طور مثال پارچه کرپ ساوله (ریز بافت) سبک تر از پارچه ی کرپ گاباردین دیده میشود و پارچه ی کتان درشت بافت سنگین تر از پارچه ریز بافت دیده میشود.

وزن سطح پارچه

پارچه هایی که نور را منعکس می کنند سبکتر از پارچه هایی که نور را منعکس نمی کنند به نظر می آیند. به طور مثال ساتن سبک تر از مخمل دیده میشود و پارچه ی کرپ سنگین تر پ از پارچه مخمل دیده میشود.

وزن واقعی پارچه

باید بدانیم پارچه هایی که وزن واقعی شان سبک تر است بالا و پارچه هایی که وزن شان سنگین است را پائین تر قرار دهیم . زیرا وزن واقعی پارچه ها بر حالت ایستایی آنها موثراست و چشم این تفاوت را در می یابد.

 وزن سطح پارچه

پارچه ها یی که قطر بافت آنها بیشتر باشد. در واقع ضخیم تر باشد نیز سنگین تراز پارجه هایی که ضخامت کمتری دارند دیده میشوند مثلا ساتن ابریشم سبک تر ازساتن امریکایی دیده میشود . زیرا ساتن امریکایی حجیم تر و ساتن ابریشم ریزش دار تر است.

 وزن پارچه های بدن نما

پارچه های بدن نما مثل تور یا حریر سبک تر از پارچه ها یی که بافت منسجم تری دارند سنگین تر دیده میشوند . پس در این مورد هم دقت کنید .

وزن طرح های پارچه

اگر قرار شد لباسی داشته باشید که از دو پارچه طرح دار با طرح های ریز و درشت تشکیل شده باشد می بایست طرح های ریز را بالاتر و طرح های درشتتر را پائین تر قرار دهید زیرا طرح های درشت سنگین تر و طرح های ریز سبکتر دیده می شوند به طور مثال اگر یکی از پارچه های شما خالهای ریز و پارچه دیگر شما خالهای درشت دارد پارچه خال ریز را بالاتر و پارچه خال درشت را پایین تر قرار دهید .

نکته :

تمامی این موارد را می بایست هنگام انتخاب پارچه در نظر بگیرید0زیرا هر کدام از این موارد را رعایت نکنید در رسیدن به هارمونی وتعادل طرح تان به مشکل بر میخورید.

میزان  وسعت پارچه نیز در انتخاب های شما موثر است فراموش نکنید سطح وسیع پارچه وزن کار را بالا می برد مثلا درست نیست که یک کت مشکی را با یک دامن سفید بپوشید اما می توانید یک تاپ مشکی کوتاه را با یک شلوار بلند سفید بپوشید زیرا طول و وسعت باعث سنگین تر شدن وزن می گردد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *