وقتی زیبایی در قالب مد در می آید


زمانی که لباس و لوازمات شخصی تابع مد شد، آن وقت  است که مد سراغ روح و روانت می رود، می خواهد آن را هم به روز کند، ارزش های خودش را جایگزین ارزش هایت می کند و تو را مجبور می کند که هر آنچه در ذهنت است پاک کنی و تابع او گردی.

مد و فشن

مد

پیشینه ی مد و مدگرایی در ایران به زمان قاجار و با سفر ایرانیان به فرنگ بر می گردد. در آن زمان مد در بین مردم چندان مرسوم نبوده است ولی به مرور زمان، مد در جامعه ی ایرانی جای پای خود را باز می کند و مردم زیادی تابع آن می شوند. در حال حاضر بخش عمده ای از جامعه خود را درگیر مد و مدگرایی کرده اند. اگر مد در ابتدا محدود به پوشاک بود ولی در حال حاضر بسیاری از جنبه های زندگی را تحت پوشش خود قرار داده است. از گیره سر بچه گانه گرفته تا سبک زندگی های شخصی.

به هرحال جو جامعه این نوع پوشش را نشانه شیک پوشی و زیبایی می دانست و کسانی که از مد پیروی می کردند را آدم هایی با سلیقه و زیبا قلمداد می کردند. هر چه زمان بیشتر می گذشت و مردم از مدهای به بازار آمده، استقبال خوبی می کردند، سرعت تغییر مدها نیز بیشتر می شد، آنقدر زیاد که مردم کم کم از اطرافش پراکنده شدند، چون می دانند، اگر کسی بخواهد طبق مد باشد، باید هزینه ی زیادی از این بابت خرج کند و از آنجایی که مدها به سرعت تحول می یابد، هنوز مد قبلی به اندازه کافی استفاده نشده، مد دیگری به بازار می آید و اگر بخواهی از مدهای قبلی پیروی کنی و به خاطر اسراف و این حرفها خیلی رو مد نباشی دیگر آدم با سلیقه و خوش پوشی نخواهی بود ولو این که کلی لوازم نو و قابل استفاده داشته باشی!

مد و زیبایی

مد از نگاه برخی افراد جامعه، یعنی شیک پوشی، زیبایی، با کلاس بودن، به روز بودن، با سلیقه بودن، با فرهنگ بودن، اُمُل نبودن، خانم بودن، آقا بودن! تا حالا شده بخواهید تمام زندگی تان طبق مد باشد؟ آن وقت چی شده؟ از ریزترین لوازمات شخصی گرفته تا بزرگترین اسباب و اثاثیه تان روی مد می چرخد. خیلی شیک می شوید، همیشه نو، همیشه تازه، همیشه زیبا، همیشه خوش رنگ و لعاب، همیشه با کلاس!

زیبایی فقط در تبعیت از مد می باشد؟

آیا زیبایی فقط متعلق به افراد مدپرست است؟ فقط آدم هایی که طبق مد هستند، شیک پوش و باسلیقه اند؟ چرا برخی فکر می کنند اگر طبق مد نباشند عقب افتاده اند؟ به راستی این چنین نیست، اگر این جوری فکر نکنیم، سبک زندگی ها خیلی تغییر می کند. می توان از خیلی زیاده روی ها و اسراف ها جلوگیری کرد و در مقابل میزان پس اندازهای شخصی را بالا برد. همه اینها به طرز فکر افراد برمی گردد، فکر زیبا که باشد به دنبالش، زندگی نیز می شود. چگونه؟

با اندکی تفکر و خلاقیت می توان از قدیمی ترین و ساده ترین لباس ها و وسایل، زیباترین و تازه ترین را در آورد. این طوری نه اسراف می شود و نه هزینه زیادی بابت به روز بودن پرداخت می شود و نه گناهی مرتکب می شوید. لباس های قدیمی را می توان با اندکی کار هنری و کمی کار خیاطی، به یک لباس جدید و زیبا تبدیل کرد، اگر به مدها دقت کنید، بعضی از آنها همان مدهای چند سال پیش هستند که با کمی تغییر دوباره به بازار آمده اند. می توان از این موضوع استفاده کرد و با کمی ابتکار، خلاقیت و سلیقه قدیمی ترین لوازمات را نو کنید و دوباره از آنها استفاده کرد این جوری نه اسراف می شود و نه هزینه ای پرداخت می کنید.
زمانی که لباس و لوازمات شخصی تابع مد شد، آن وقت  است که مد سراغ روح و روانت می رود، می خواهد آن را هم به روز کند، ارزش های خودش را جایگزین ارزش هایت می کند و تو را مجبور می کند که هر آنچه در ذهنت است پاک کنی و تابع او گردی

 

وقتی زیبایی در قالب مد در می آید

مد و زیاده روی

تا حالا شده به زندگی افرادی که کاملاً تابع مدند عمیقاً نگاه کنید؟ خواهید دید که به خاطر تبعیت کورکورانه از مد، چقدر از لباس ها و لوازمات شخصی دور ریخته می شود و اسراف می گردد. تا حالا به داخل کمد این افراد نگاهی انداختید که ببینید هنوز لباس و لوازم های مد قبلی به اندازه کافی استفاده نشده، مد بعدی به دنبالش می آید و مد قبلی به کنار می رود. این سیر همچنان ادامه می یابد تا زمانی که … همه اینها به خاطر خوش پوش بودن، شیک بودن، زیبا بودن و با کلاس بودن، می باشد.

قضیه به این جا ختم نمی شود، زمانی که لباس و لوازمات شخصی تابع مد شد، آن وقت  است که مد سراغ روح و روانت می رود، می خواهد آن را هم به روز کند، ارزش های خودش را جایگزین ارزش هایت می کند و تو را مجبور می کند که هر آنچه در ذهنت است پاک کنی و تابع او گردی. آن وقت می شوی آدم او، که برایش کار می کنی، هر چی او گفت و خواست می شوی و حاضری، دست به هر کاری بزنی فقط به خاطر این که به ظاهر زیبا و با شخصیت بشوی. ببینید این زیبایی به چه قیمتی تمام می شود، تمام جسم و روحت را در سیطره خودش می گیرد، دیگر برای تو چیزی مهم نیست، همین که به ظاهر خوش تیپ و روشنفکر هستید، کافی است!

مد و هدر رفتن سرمایه ها

انسان برای به دست آوردن این زیبایی کذایی چه بهای سنگینی را می دهد، از دست رفتن سرمایه های شخصی، اسراف، تقلید کورکورانه و به دور از عقل و تدبر، از بین رفتن منابع طبیعی، کند شدن حرکت اقتصادی و نهایتاً کم شدن منابع طبیعی برای آیندگان و … اگر نگاه اقتصادی به این قضیه داشته باشیم، می بینیم که آدم های اهل مد، نه تنها از لحاظ شخصی ضرر می کنند، بلکه با این کار به ظاهر زیبای خود، زیبایی به همراه اتلاف و اسراف را در جامعه رواج می دهند، یعنی اگر می خواهی خوش تیپ باشی، با کلاس باشی، به قول بعضی ها با شخصیت باشی، راه حلش در تبعیت کورکورانه از مد، ولخرجی و دور ریختن پس انداز های شخصی و رفتار غیر معقولانه است.
به نظر کارشناسان، مد مساوی با تقلید و تقلید یعنی عقلت را به کنار بگذار و فقط چشمانت را باز کن و دیگر هیچ! یعنی نداشتن استقلال فکری و مالی، یعنی سقوط بشریت و عقلانیت، یعنی از بین رفتن فرهنگ ها و تمدن ها، یعنی هدر رفتن منابع طبیعی، یعنی از بین بردن ثروت ها، یعنی وابستگی اقتصادی!

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *