پاک کردن لکه از روی جین


پاک کردن لکه از روی جین

صرف نظر از قیمت و شدت مراقبت‌مان از شلوار و لباس‌های جین، بالاخره روزی فرا می‌رسد که در اثر یک اتفاق ساده روی لباس‌مان لکه می‌افتد، چه می‌خواهد لکه‌ی بستنی قیفی‌ای باشد که آب شد و چکید، چه آدامسی باشد که بنا به اتفاق بر روی آن بنشینیم و غیره. نگران نباشید و خودتان را سرزنش نکنید، بیایید پیش خودمان تا بهتان بگوییم چکار کنید. در این مقاله تا جایی که به عقل‌مان رسید لکه‌های احتمالی و نحوه‌ی تارومار کردن آنها را لیست کرده‌ایم!

لکه شیر

رطوبت اضافی را از لباس‌های‌تان بگیرید و مثل همیشه بشوییدش. اگر دیگر صبح وقت نداشتید و لکه  تا بعد از ظهر روی جین ماند و خشک شد، بازهم نگران نباشید و با خیال راحت به سر کارتان بروید. با لبه‌ی قاشق روی لکه‌ی خشک شده را بتراشید. با مقداری مایع لباسشویی روی لکه را با انگشت بمالید. یک لگن را با آب سرد پر کنید و جین را حدود ۳۰ دقیقه در آن بخیسانید. آب اضافی را بگیرید، و به روش معمولی بشویید.

لکه‌ی چمن

سرکه اسید ملایم است که برای پاک کردن لکه‌ی چمن از روی جین بسیار کاربردی است. برای از بین بردن لکه‌ی تازه‌ی چمن، یک ابر را در سرکه‌ی سفید (رقیق نشده) بخیسانید و بسیار ملایم با آن روی لکه ضربه بزنید. روی لکه را با حوله‌ی کاغذی بفشارید تا ببینید که بازهم چیزی از لکه باقی مانده یا خیر، ضربه زدن با ابر و سرکه را تا زمانی که حوله کاغذی لکه‌ای جذب نکند، تکرار کنید. سپس جین‌های‌تان را در ماشین لباسشویی بیندازید و با آب سرد بشویید.

اگر لکه بزرگ است، به جای ضربه زدن با ابر، آن را تا صبح در محلول ۳:۱ سرکه و آب (۳ قسمت سرکه، ۱ قسمت آب) بخیسانید و روز بعد با آب سرد بشویید.

لکه‌ی وکس (موم یا اشک شمع)، آدامس و مداد شمعی

از بین بردن لکه‌های شمع، آدامس و مداد شمعی از اعمال شاقه است، چرا که به سرعت می بندند و به پارچه نفوذ می‌کنند. اولین کار این است که با چاقوی کره خوری آدامس یا شمعی که به پارچه چسبیده است را جدا کنید. سپس یک تکه یخ را روی لکه مالش دهید تا وقتی که یخ آب شود. یخ باعث محکم شدن لکه شده و تراشیدن آن را راحت‌تر می‌کند.

لکه‌ی جوهر

یک تکه پارچه را به الکل صنعتی آغشته کنید و به آرامی با آن روی ناحیه‌ی لکه دار پارچه ضربه بزنید. وقتی که احساس کردید که لکه از بین رفته است، مقداری مایع لباسشویی را با آب مخلوط کنید و روی محل بمالید. با آب سرد آبکشی کنید و به صورت عادی بشویید.
یا می‌توانید به جای الکل از شیر استفاده کنید.

پاک کردن جوهر

لکه‌ی خون

هر چه زودتر اقدام به تمیز کردن لکه‌ی خون بکنید، به نفع‌تان است. تنها چیزهایی که برای پاک کردن لکه‌ی خون نیاز دارید، آب سرد و صابون است. حتما مراقب باشید که از آب گرم استفاده نکنید، چرا که باعث تثبیت لکه می‌شود. همینطور استفاده از پودر لباسشویی.

لکه‌ی رنگ مو

رنگ مو می‌تواند پارچه را به طور دائمی لکه دار کند، اما اگر در کمتر از ۲۴ ساعت دست بجنبانید، می‌توانید کاری از پیش ببرید. روی محل لکه سرکه سفید بریزید. بگذارید یک دقیقه بماند (نه بیشتر)، سپس داخل ماشین لباسشویی بیندازید و مثل همیشه بشوییدش.

لکه رنگ

لکه‌ی لاک ناخن

از بین بردن لکه‌ی بعضی از لاک‌ها غیرممکن است، اما اگر شانس بیاورید و سریع عمل کنید، ممکن است روش زیر در پاک کردن لکه‌ی لاک از روی شلوار جین موثر باشد. لباس‌تان را پشت و رو کنید و داخل آن یک لایه پارچه‌ی حوله‌ای ضخیم قرار دهید. از یک پنبه‌ی آغشته به لاک پاک کن برای مرطوب کردن پشت لکه استفاده کنید. در صورت لزوم پارچه‌ی حوله‌ای (که لکه دار می‌شود) را تعویض کنید. تا وقتی که لکه از بین برود این کار را تکرار کنید. محل لکه را به خوبی با آب سرد آبکشی کنید.

لکه‌ی قهوه

برای از بین بردن لکه‌ی قهوه از روی جین، به سرعت عمل کنید، لباس لکه دار را در آب ولرم بخیسانید. از یک ابر برای مالیدن یک شوینده‌ی قوی (مثلا پودرهای لکه بر قوی) به لکه استفاده کنید و سپس در آب گرم بشویید. از استفاده از صابون و یا پودر رختشویی اجتناب کنید، چرا که باعث تثبیت لکه می‌شود.

لکه‌ی رب و سس گوجه فرنگی

با استفاده از یک قاشق سس اضافی را با دقت از روی جین بردارید. پارچه را در سرکه‌ی سفید رقیق نشده بخیسانید. بگذارید حدود ۵ دقیقه خیس بخورد و سپس در آب سرد بشویید.

لکه‌ی میوه، شکلات و نوشیدنی

با استفاده از آب ولرم و مایع لباسشویی، محل لکه دار را به آرامی بشویید. با این کار از شر قسمتی از لکه خلاص می‌شوید. قدم دوم شستن محل لکه با محلول ۱:۳ آب و سرکه سفید (یک قسمت سرکه، سه قسمت آب) است. سپس یک بار دیگر از محلول آب و مایع لباسشویی برای شستن لکه استفاده کنید. در نهایت با آب خالی محل لکه را تمیز کنید.

 لکه ی روغن

لباس جینی که لکه دار شده را پشت و رو کنید و پشت لکه ی مقداری مایع ظرفشویی بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند، روی لکه آب داغ شیر آب بریزید. با حوله کاغذی خشک کنید. اگر هم چنان لکه باقی ماند، دوباره روی لکه مایع ظرفشویی بریزید و با مسواک روی آن را بسابید. دوباره زیر آب داغ بگیرید. جای لکه را با پودر رختشویی بشویید و لباس را مانند همیشه شستشو کنید.

پاک کردن لکه

چرا شلوار جین پرچ دارد؟

چگونه جین دنیا را گرفت؟!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *