چند نکته در مورد دوخت چرم

    سوزن :

نوک سوزن دوخت چرم بسیار تیز و برنده است. در واقع با هر بار ورود سوزن در چرم برش کوچکی ایجاد می شود و نخ از آن عبور می کند.با افزایش تعداد لایه های چرم باید از سوزن های ظریف تر استفاده نمود.در بین سوزن ها شماره های 11،14 و 16 بیشتر بکار می رود.اگر با مشکلاتی از قبیل جا افتادگی بخیه و یا پاره شدن مکرر نخ مواجه هستید، سوزنی با شماره دیگر استفاده کنید.

اندازه بخیه:دوخت چرم

به دلیل اینکه سوزن چرم ، چرم را برش می دهد، اندازه بخیه ها نباید بسیار کوچک باشد.قبل از شروع به دوخت روی قطعه ای کوچک بخیه و نوع نخ را امتحان کنید. نیز به خاطر داشته باشید ،حدود نیم سانت فاصله از لبه چرم دوخت را شروع نماید. البته در برخی از موارد که اندازه بخیه بزرگ است از حرکت برگشت برای مقاوم کردن درز استفاده می شودولی در نظر داشته باشید که کشش نخ زیاد نباشد.

    کشش نخ :

با افزایش ضخامت چرم کشش نخ باید کاهش یابد. در صورتی که دایماً نخ ماشین دوخت پاره می شود و یا اصطلاحاً بخیه جا می افتد ، کشش نخ را باید تنظیم نمود.

گیره اتصال :

برای اتصال موقت دو قطعه چرم از سوزن نمی توان استفاده نمود. سوزن باعث سوراخ شدن چرم می شود و اثر آن روی چرم می ماند. لذا برای این منظور از گیره های مخصوص سوسماری شکل برای اتصال موقت قطعات چرمی استفاده نمایید.

    پودر بچه :

پودر بچه روی قطعات چرم مثل ورقه های تفلون عمل می کند.پاشیدن پودر بچه بر روی سطح چرم باعث حرکت راحت و روان آن زیر ماشین دوخت می شود.پس از اتمام کار حتماً سطح زیر ماشین را تمیز نمایید.

    نخ دوخت :

در دوخت چرم باید از نخ با دوام و مناسب استفاده نمود.نخ های ریون نسبت به نخ های پنبه ای و یا ترکیبی از آن ها بسیار مناسب ترند.همچنین نخ های مخصوص دوخت چهل تکه و گلدوزی برای دوخت چرم مناسبند. برای امتحان مقاومت نخ حدود 30 سانت آن را از قرقره باز کنید و با دو دست بکشید. اگر نخ پاره شد، دوام  آن برای دوخت چرم مناسب نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *