چگونه برند اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه برند اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

شاعر می گوید: “نه همین لباس زیباست نشان آدمیت”، و درست هم می گوید. اما لباس و ظاهر افراد می تواند تا حدودی نشان و عامل موفقیت باشد. کسانی که به زیبایی ظاهری شان توجه زیادی ندارند، حتی اگر افراد فوق العاده با استعدادی باشند، کمتر مجال عرض اندام می یابند، و معمولا مغلوب افراد خوش لباس تر و با ظاهر مرتب تر می شوند. البته این امر به عادت غلط ظاهر بینی نیز باز می گردد، هر فردی مختار است تا نوع پوشش خود را با توجه به روحیاتش انتخاب نماید، البته باید عرف جامعه را نیز مد نظر قرار داشته باشد. همین امر در رابطه با تحصیلات نیز صدق می کند، مثلا رتبه ی کنکور طرف از عدد فاصله ی زمین تا مریخ بیشتر شده و به واسطه ی پول پدر به یکی از دانشگاه های درپیت هندی فرستاده می شود که در حد موسسه ی آموزش عالی اوس محمود هم نیست، اما وقتی به وطن بر می گردد، با حلقه ی گل به فرودگاه و به دنبال “مهندس” می روند. و این چنین است که طرف تحصیل کرده ی “خارج” می شود و به بسیاری از فارق التحصیلان و نوابغ دانشگاه های رده بالای کشور ترجیح داده می شود.

آری که این ظاهر بینی “آستین نو، بخور پلو” بد عادتی است، به طوری که امروزه و به واسطه ی آن اجناس درجه ی سه و چهار خارجی که در ایران تنها به دلیل تفاوت ارز، گرانقیمت و “لوکس” هستند، به اجناس درجه ی یک ایرانی اصل ارجحیت دارند.

برای خوش پوشی و شیک بودن، تنها ظاهر آراسته، مرتب و تمیز کافی است. اما برخی نیز معتقدند که همه چیز مارک است و اگر خدای ناکرده عرق گیرشان حتما مارک نایک نباشد، “بی کلاس” هستند و بدن شان نیز جوش می زند. اگر تنها لباس مارک دار تن می کنید، بهتر است اطلاعات دقیق و درستی از مارک مورد نظرتان داشته باشید. راه های تشخیص مارک اصلی، لیستی از برند های برتر، نحوه ی متوجه شدن قیمت واقعی اجناس و مطالب دیگر را در این مقاله مطالعه می کنید.

محصولات چینی

 

چین! بخریم یا نخریم؟

همانطور که می دانید کالای چینی به ارزان بودن شناخته شده است و خیلی ها این کشور را ناجی قشر مستضعف می دانند چرا که با عرضه محصولات ارزان قیمت به استفاده ی همگان از تکنولوژی روز کمک میکند! اما واقعیت امر چیزی دیگر است و شاید تصور ذکر شده، نتیجه ی بازخورد ارزان بودن اجناس چینی در بازار باشد. مثلا کارخانه های شرکت سونی که تولید کننده لوازم برقی و الکترونیکی است، تا چند سال پیش در ژاپن بود اما به دلایل زیر و صدها دلیل دیگر، این شرکت و ده ها شرکت دیگر تکنولوژی و کارخانه های خود را به چین و تایوان منتقل نمودند.

 

۱-پایین بودن دستمزد

۲-پایین بودن مالیات

۳-ارزانی و در دسترسی مواد اولیه

۴-پایین بودن هزینه ی گمرک

این دلایل که به شکل کلی بیان شدند از عمده ترین دلایل مهاجرت شرکت های بزرگ به چین است. لازم به ذکر است که این شرکت ها در کشور چین کمتر با موانعی از جمله قوانین مربوط به آلودگی محیط زیست مواجهند و دولت چین برای فعالیت این کمپانی ها تسهیلات خاصی  در نظر گرفته است.

پس معقول است که کمپانی های معتبر جهانی به این سرزمین مهاجرت کنند و محصولات شان را با کیفیت بالا و قیمتی ارزان روانه بازار کنند. ناگفته نماند که همه مادربرد های کمپانی های ساخت مادربرد دسکتاپ در کارخانه ی فونیکس تایوان تولید شده و به بازارهای جهانی منتقل می گردند. یا سی پی یو های (CPU) موجود در گوشی های موبایل همگی در این کشور ساخته می شوند البته مهندسی این محصولات در کشور های اروپایی طراحی می شود.

اما هنوز سوال اصلی باقی می ماند! اگر شرکت های معتبر جهانی کالاهای خود را با استاندارد بالا عرضه می کنند چرا کالاهای بی کیفیت بیشتر به چشم می آیند؟

پاسخ پرسش ابتدای مطلب این است : برخی از کارخانه های چینی بر اساس سفارش تاجر دست به تولید محصول می زنند و چون اکثر تجار به دنبال کالای ارزان می گردند تا به سود بیشتری برسند، در نتیجه اقدام به سفارش کالا با نرخ کمتر از حد استاندارد می کنند. و نتیجه تفاوت کیفیت کالایی که خریداری می کنید با کالایی که تبلیغ می شود فاحش است.

اما در کنار این تجار, هستند کسانی که محصول اصل سفارش می دهند و با هر زحمتی که شده سعی می کنند کالای اصل چینی را  به دست مشتری برسانند، یعنی همان کالایی که توسط شرکت های اصلی سازنده آن محصول تولید شده است.
پس به این نتیجه می رسیم که کالای اصلی چینی نیز وجود دارد. اما این کالاها را چگونه تشخیص دهیم؟

۱-به کشور سازنده محصول دقت کنید اگر کشور سازنده ی هر کشوری به جز چین باشد این کالا اصل نیست، چرا که محصولات اصل ساخت چین با عنوان Made in China و یا Made in P.R.C.  معرفی می شوند. و تولیدات این کمپانی ها در چین می باشد نه در ایتالیا، فرانسه، آلمان و امثالهم.

۲-  با استفاده از بارکد خوان روی گوشی های هوشمند نیز می توانید به اصل یا بدل بودن محصول پی ببرید.

۳-برخی محصولات چینی دارای هولوگرام هستند. که معمولا روی هولوگرام تصویر یا نام تاجر وارد کننده و یا آرم شرکت سفارش دهنده حک شده است.

یادآور می شویم که تقریبا تمامی شرکت های ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی به چین و تایوان منتقل شده اند و در حال حاضر تولید شان در کارخانه های چینی است نه در اروپا. پس جایی که کالای اصل چینی در بازار موجود باشد، تبلیغی با عنوان ” ساخت آلمان، محصول فرانسه، تولید کانادا و…” نمی تواند حقیقت داشته باشد چراکه نرخ کالای آلمانی (البته اگر موجود باشد) با همان کالای محصول چین تفاوت فاحش دارد و در بازاری که هر دوی این محصولات موجود باشد، محصول آلمانی (که البته آلمانی نیست و تقلبی است) متضرر است.

شناسایی برند
هر نام تجاری را نمی توان یک برند دانست. برای این که یک نام تبدیل به برند شود، باید دشواری هایی را پشت سر بگذارند. می بایست سال ها در عرصه تولید محصولات حضور فعال داشته باشد مورد اعتماد مشتریان واقع شود و نامش اعتبار یک محصول باشد. به همین دلیل، برند‌های خاص باید این ۵ نکته را مد نظر داشته باشند:

۱- یک برند باید بتواند ویژگی‌های خاصی را، مانند مشخصات محصول، طرح و مدل به ذهن خریدارش بیاورد.

۲-برند باید به چیزی شناخته شده و یا نشان دهنده یک یا چند مزیت کلیدی باشد.

۳- خریداران باید از برند تصویر ویژه‌ای داشته باشد؛ طوری که گویی این برند، دارای شخصیت است.

۴- برند باید نشان دهنده‌ی ارزش‌های آن شرکت باشد؛ این که آیا آن شرکت نوآور و در برابر محصولاتش به خریدارانش پاسخگو و مسئول است یا می تواند فرهنگ را در قالب محصولاتش به مردم معرفی کند؟

۵- یک برند متفاوت و موفق باید نشان دهنده تصویر استفاده کنندگان آن برند باشد. آیا مشتریان جوان و پرانرژی و یا مسن و کلاسیک هستند؟

راهنمای خرید برند واقعی


 

برند واقعی

یادتان باشد که لباس ها ۲ فصل دارند که یکی آخر تابستان و یکی آخر زمستان شروع می شود. اگر لباس های بهار و تابستان را بخواهید، بعد از حراج آخر زمستان خرید کنید. لباس های پاییز و زمستان هم بعد از حراج آخر تابستان ارائه می شوند.

برند های معتبر معمولا از نظر کیفیت، جنس، دوخت و لوازم جانبی (مانند دکمه ی اضافه و غیره)، بسیار رضایت بخش هستند. زیبایی شان هم اغلب چشم‌گیر است، گرچه ممکن است از لحاظ قیمت چندان قابل توجه نباشند. به هرحال انتخاب با شماست اما توصیه ما این است که خرید از نمایندگی های معتبر را به خرید از فروشگاه های معمولی ترجیح بدهید. از قدیم هم گفته اند که هر چقدر پول بدهی، همان قدر آش می خوری!

پیش از خرید کالای مورد نظرتان، شناسنامه کالا را (که باید درون آن باشد) کنترل کنید. روی این شناسنامه، شماره ی مربوط به آن کالا ثبت شده است. شما با این کار علاوه بر این که از اصل یا بدلی بودن جنس مورد نظرتان مطمئن می شوید، می توانید قیمت کالا را هم با همان شماره از سایت رسمی برندی که از آن خرید می کنید، مقایسه نمایید.

هنگام خرید به سایز و اندازه کالا دقت کنید تا بعد دچار مشکل نشوید. البته اگر به هر دلیلی کم دقتی کردید و آنچه خریدید به درد تان نخورد، در فروشگاه های معتبر تا ۲۴ ساعت فرصت دارید کالای مورد نظرتان را تعویض کنید یا حتی آن را پس بدهید. اما در این میان چند شرط نیز وجود دارد. یکی این که تگ کالا روی لباس باشد و دیگر این که رسید خرید تان را نیز به همراه داشته باشید.
نگه داشتن رسید کالا در خرید از نمایندگی های معتبر شرکت ها فواید دیگری هم دارد. ممکن است کالای شما عیب و ایرادی داشته باشد که نه شما و نه فروشنده متوجه آن بشوید اما مدتی بعد ناگهان به این ایراد پی ببرید. حالا اگر رسید خرید تان را پیدا کنید، مثل آب خوردن می توانید خرید تان را عوض کنید یا پس بدهید. البته به شرطی که این ایراد از اول در جنس بوده باشد و بعدا ایجاد نشده باشد.
ممکن است خرید شما هدیه باشد. در این صورت از صندوق دار بخواهید رسید هدیه برای تان صادر کند. در این رسید، قیمت کالا نمی آید و اگر اندازه ی آن مناسب دریافت کننده اش نباشد، با همان رسید می تواند آن را تعویض کند. البته اگر حواسش به تگ کالا باشد! در مورد سقف زمانی تعویض هدیه هم می توانید با فروشنده به تفاهم برسید.
درست که شما معمولا از خرید از برندها پشیمان نمی شوید اما اگر حواس تان به تقویم و پول توی جیب تان باشد، می توانید با هزینه کمتر خرید بیشتر بکنید. برند های بزرگ معمولا ۲ بار در سال حراج می گذارند و این حراج گاهی به ۷۰ درصد نیز می رسد. هنگام حراج باید حواس تان به چند نکته باشد؛ اول این که فروشگاه ها و شعبه ها در طول حراج خیلی شلوغ هستند. پس اگر می خواهید خرید خوبی بکنید باید در نخستین دقایق حراج خودتان را به فروشگاه برسانید و مسئله مهم تر این که تمامی موارد مرتبط با هدیه، تعویض و پس دادن را در طول حراج فراموش کنید! امکان تعویض یا پس دادن اجناسی که در طول حراج می خرید وجود ندارد.

اصل بر این است که برندها فروشگاه‌های‌شان را در مراکز خرید شناخته شده و معتبر تاسیس کنند. بنابراین در هر شهری که زندگی می کنید، نمایندگی برند‌ها را می‌توانید در پاساژ‌های معتبر و خیابان‌های معروف پیدا کنید.

بعضی برندها خودشان هدیه شما را کادو می کنند. در این فروشگاه ها، فروشنده خودش قیمت را جدا می کند اما اگر قرار شد خودتان هدیه را کادو کنید، قیمت را جوری جدا کنید که تگ کالا جدا نشود.
این که شما چقدر از یک لباس مارک دار استفاده می کنید، نشان می دهد که شما مارک باز و مارک پوش منطقی هستید یا نه. یعنی چه؟ یعنی این که اگر شما یک لباس را فقط به خاطر برند بودنش خریده باشید، ممکن است پس از چند بار استفاده، دیگر آن را از کمدتان خارج نکنید. اما اگر برند پوش باشید، از کالایی که خریده اید به خوبی استفاده می کنید. حالا خودتان کلاه مارک دارتان را قاضی کنید و ببینید که چکاره اید؟!
ممکن است شما بر پوشیدن لباس مارک دار اصرار داشته باشید و بخواهید سر تا پای تان مارک باشد. خب، در این حالت دیگر کاری از دست ما برنمی آید جز این که از شما بخواهیم دخل تان را با خرج تان هماهنگ کنید؛ یعنی نشود که به خاطر رخت و لباس زیر بار قرض بروید! مطمئن باشید که با خرید از برند های ارزان تر هم خوش تیپ و برند باز خواهید ماند و هم حساب جیب‌تان را خواهید داشت.

اگر حتما می خواهید لباس برند دار بپوشید، لطفاً از فروشگاه های معتبر خرید کنید. شناسایی این فروشگاه ها کار چندان سختی نیست، ضمن این که نمایندگی های معتبر برخی شرکت ها در حال حاضر در تهران و برخی شهرهای بزرگ کشور فعال هستند.

پارچه های لوکس


ترمه

نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران است. نقش‌های منحنی مانند بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار می‌رود.

ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می‌شود و ترمه اصفهان به زیبایی بسیار معروف است. برای ترمه‌بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند استفاده می‌کنند. نخ‌ها با رنگ‌های گیاهی و مواد مصنوعی طبیعی، و بیشتر به رنگ‌های عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی رنگرزی می‌شوند. برخی از نقش‌های متنوع ترمه بافی عبارتند از بته جقه، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه (محرمات)، بته سروی و بته بادامی.
مخمل

مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولا جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است. صفت «مخملی» اشاره مستقیم به لطافت و نرمی این نوع پارچه دارد و منظور از آن «به نرمی مخمل» است.

مخمل برای دوخت لباس، روانداز تختخواب و نیز پرده ی سالن‌های تئاتر استفاده می‌شود. روش تولید مخمل به این شکل است که دولایه پارچه با تارها و پودهای جداگانه با یک ماشین همزمان باهم بافته می شوند. فاصله این دو لایه میتواندحدود یک سانتیمتر باشد و نخ خاب با درگیر شدن بین دولایه پارچه ها را به هم متصل مینماید بلافاصله یک تیغ تیز نخ های خاب درگیر شده را میبرد در اینجا لایه های پارچه به وسیله نخ های خاب بریده شده و هر کدام از لایه ها به یک لایه پارچه مخمل جداگانه تبدیل میشوند.
ابریشم

ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیله ی کرم ابریشم گرفته می‌شود. و ماده ی عمده ی تشکیل دهنده آن پروتئین است. از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرمترین پارچه‌های دنیا به شمار می‌روند. به دلیل خاصیت براقی نخ ابریشم، پارچه‌های بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آن‌ها نگاه کنید رنگهای متفاوتی از آن می بینید. در حدود ۲،۷۰۰ سال پیش از میلاد، نخستین بار بشر ابریشم‌ بافی را در چین را انجام داد.

ابریشم عنکبوت

پروتئینی است که توسط عنکبوت تولید می‌شود. عنکبوت از ابریشم خود برای تنیدن تار برای ساخت خانه یا دیگر سازه‌ها استفاده می‌کند که به صورت تار عنکبوت های مشبک برای شکار دیگر موجودات یا تار و پیله برای فرزندان شان است.

به دلیل سختی به دست آوردن مقدار قابل توجهی از ابریشم عنکبوت، فقط یک لباس با استفاده از یک قطعه پارچه (۳٫۴×۱٫۵) طلایی رنگ که در سال ۲۰۰۹ درماداگاسکار تولید شده، دوخته شده است. ۸۲ نفر به مدت ۴سال، این ابریشم را از یک میلیون عنکبوت اورب طلایی تولید کردند. این لباس در موزه تاریخ طبیعی آمریکا نگهداری می‌شود.

چرم

جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به ‌ویژه گاو به‌ دست می‌آید. فرایند دبّاغی، پوست فسادپذیر را به یک ماده ی طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایه ی فناوری باستانیان را شکل می‌داده است. صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند. این تفاوت از اهمیت مواد خام مورد استفاده در هر کدام پیداست.

۱۰ تا از برترین برندهای جهان


۱۰-پورشه، به ارزش ۵٫۷ میلیارد دلار

برترین برندها

۹-رالف لورن، به ارزش ۶٫۴ میلیارد دلار

۸ و ۷-لکسوس و شنل، هر کدام به ارزش ۷ میلیارد دلار

۶-پرادا، به ارزش ۷٫۱ میلیارد دلار

۵-رولکس، به ارزش ۷٫۴ میلیارد دلار

۴-هرمس، به ارزش ۹٫۳ میلیارد دلار

۳-کوچ، به ارزش ۱۰٫۵ میلیارد دلار

۲-گوچی، به ارزش ۱۲٫۱ میلیارد دلار

۱-لوئی ویتان، به ارزش ۲۸٫۴ میلیارد دلار

 

منبع : بامیلو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *