گام دوم برای طراحی لباس


۵ گام برای طراحی لباس – گام دوم: ایده‌پردازی

همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم برای طراحی لباس باید ۵ گام اساسی برداریم. در گام اول ابزارهای فنی و ذهنی لازم برای شروع کار را شناختیم و دانستیم که برای شروع کار لازم است چه کارهایی را انجام دهیم و چه آمادگی‌هایی داشته باشیم. در این مرحله از کار می‌خواهیم چطور با ایده‌پردازی طرح و دیزاین مورد نظر خود را متفاوت‌تر به نمایش بگذاریم.

در مرحله ایده‌پردازی به عنوان دومین گام در راه اندازی کسب و کار طراحی لباس، سه مرحله پیش رو داریم:

۱. ایده‌پردازی به یک منبع برای الهام گرفتن نیاز دارد

شما به چه چیزهایی علاقمند هستید؟ چه چیزی به شما انگیزه خلاقیت می‌دهد؟ شاید یک پارچه خاص باشد یا یک اثر هنری که دیده‌اید، یا شاید چیزی که می‌خواهید داشته باشید اما مشابه آن را در فروشگاه‌ها پیدا نکرده‌اید، یک طرح خاص از پارچه یا لباس، یا حتی یک طرح قدیمی که می‌خواهید دوباره آن را به میدان بازگردانید. هر چیزی می‌تواند یک منبع الهام برای شما باشد. هیچ قانونی برای این کار وجود ندارد. تنها نکته مهم این است که شما انگیزه کافی پیدا کنید و ایده‌های نو و جذاب خلق کنید.

می‌توانید به مشتری‌هایتان فکر کنید. به این که دوست دارید چه افرادی مشتری‌های نهایی شما باشند. با در نظر گرفتن این موضوع و توجه به نیاز آنها می‌توانید ایده‌هایی نو و متفاوت داشته باشید.

تلفیق استایل‌ها و گرایش‌های فعلی نیز می‌تواند منجر به خلق طرح‌های تازه و ناب شود. مثلا استفاده از طرح‌های ارتشی که کمی لطیف‌تر شده‌اند. یا حتی ترکیب آنچه در سال‌های ۱۳۵۰ و ۷۰ مُد بوده‌اند با طرح‌های امروزی و به وجود آوردن یک ایده تلفیقی متفاوت. یا استفاده از آنچه به عنوان یک المان مردانه در نظر گرفته می‌شود در طرح لباس‌های زنانه.

۵ گام برای طراحی لباس
۲. جنس پارچه را مد نظر قرار دهید

آیا شما پارچه‌های کشی را ترجیح می‌دهید یا آنهایی که لَخت‌تر هستند؟ آیا دوست دارید جنس پارچه محکم و ضخیم باشد یا نازک و پف‌دار؟ اگر آنچه که از آن الهام گرفته‌اید شامل جنس پارچه نیز باشد، آنگاه شما خود به خود این مرحله از کار را نیز پشت سر گذاشته‌اید. در غیر ایت صورت، باید به این موضوع نیز به دقت بپردازید و به خوبی بدانید که دیزاین شما به چه پارچه و موادی نیاز دارد.

به چیزهای دیگر نظیر دکمه‌ها، تور، آستری و غیره نیز توجه داشته باشید. این‌ها گاهی در جنس پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید تاثیرگذارند.

۵ گام برای طراحی لباس
۳. رنگ و طرح پارچه را فراموش نکنید

رنگ و طرح پارچه تاثیر زیادی در نشان دادن طرح شما دارد. به چیزی که می‌خواهید طراحی کنید و نتیجه نهایی که می‌خواهید روی تن فرد نشان داده شود فکر کنید. همچنین مشتری که قصد دارد آن را بپوشد را نیز در نظر داشته باشید. هیچ قانون سریع یا خاصی وجود ندارد که به شما در تصمیم گیری در این مورد کمک کند. شما باید با توجه به نیاز و تجربه، تصمیم بگیرید و انتخاب کنید. شما طراح هستید و باید به توانایی‌ها و تصمیم‌های خود به عنوان یک طراح اعتماد داشته باشید.

گرایش‌های رنگی در هر سال را بشناسید، به مشتری و فرهنگ‌های خاصش توجه داشته باشید، در مورد روانشناسی رنگ‌ها و نمادها مطالعه کنید و تمام توان خود را در بهره گرفتن از دانش و خلاقیت خود به کار برید، ترکیب‌های رنگی مختلف را امتحان کنید و در نهایت بدانید که بهترین نتیجه ممکن را به دست خواهید آورد.

۵ گام برای طراحی لباس

***

پس از ایده‌پردازی نوبت به کشیدن طرحی که در ذهن پرورش داده‌اید. در قسمت‌های بعدی به بررسی جزئی‌تر گام‌های بعدی از جمله کشیدن طرح لباس می‌پردازیم.

گام سوم طراحی لباس: کشیدن طرح لباس

گام چهارم طراحی لباس: دوختن لباس

گام پنجم طراحی لباس: فروش لباس طراحی شده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *