گام سوم برای طراحی لباس


۵ گام برای طراحی لباس – گام سوم: کشیدن طرح لباس

همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم برای طراحی لباس باید ۵ گام اساسی برداریم. در گام اول ابزارهای فنی و ذهنی لازم برای شروع کار را شناختیم و در گام دوم با دانستیم که برای پرورش ایده و طرح لازم است چه آمادگی‌هایی داشته باشیم. سومین گام از طراحی لباس به کشیدن طرح لباس و پیاده سازی ایده اولیه روی کاغذ اختصاص دارد.

۱. ابتدا یک طرح کلی از بدن انسان بکشید

وقتی لباس طراحی می‌کنید، مهم است که بدانید پارچه و لباس طراحی شده شما روی بدن چطور دیده می‌شود؛ به همین دلیل است که بسیاری از دیزاینرها، کشیدن طرح لباس روی بدن انسان را توصیه می‌کنند. شاید بنظر خسته کننده و وقتگیر باشد که هر بار و برای هر لباس بدن انسان و طرح لباس مورد نظر از ابتدا روی کاغذ کشیده شود؛ به همین دلیل بسیاری از طراح‌ها از اسکچ‌های از پیش آماده شده استفاده می‌کنند. بدین‌ترتیب یک الگوی از پیش آماده شده دارید که با استفاده از آن هر بار می‌توانید طرح مورد نظر خودتان را روی کاغذ پیاده کنید. برای شروع باید بدن انسان را با مداد طرح بزنید. کار سختی است اما اگر نکات زیر را رعایت کنید، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسید:

۵ گام برای طراحی لباس

قرار نیست طرحی که می‌کشید برنده جایزه طراحی و نقاشی شود، کافیست که آناتومی بدن را به درستی بکشید. خودتان را درگیر جزییات کوچک نکنید. به طرح خودتان به عنوان یک مانکن کوچک دوبعدی فکر کنید.
اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید آن طور که انتظار دارید بدن انسان را روی کاغذ بکشید از طرح یکی دیگر استفاده کنید. می‌توانید یکی از صدها نمونه موجود در اینترنت را نیز دانلود و استفاده کنید.
برخی از طراحان از متد ۹ سر استفاده می‌کنند. ایده چنین متدی این است که بدن را با مقیاس سر بکشند؛ بدین ترتیب که اندازه بدن ۹ برابر اندازه سر مدل است. بدن از بالای گردن تا پاها اندازه‌گیری می‌شود.
یک خط عمودی بکشید و آن را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید.
قسمت اول دقیقا از ریر سر شروع می‌شود و بدن از بالای گردن تا میانه سینه شکل می‌دهد. قسمت دوم از میانه سینه تا کمر، قسمت سوم از کمر تا بالای باسن، قسمت چهارم از پایین باسن تا میانه ران، قسمت پنجم از میانه ران تا زانوها، قسمت ششم از زانو تا میانه ساق‌پا، قسمت هفتم از میانه ساق تا قوزک پا و آخرین قسمت از قوزک پا به پایین است.

۲. طرح کشیده شده را پررنگ‌تر کنید

لازم است طرحی را که کشیده‌اید از روی یک کاغذ دیگر دنبال کنید. به همین دلیل طرحتان را با استفاده از یک خودکار تیره پررنگ کنید تا خطوط بدن مدل شما به سادگی قابل دیدن باشد.

۵ گام برای طراحی لباس

۳. طرح‌تان را روی کاغذ الگو منتقل کنید

در این قسمت نیاز دارید که خودکار را به کناری گذاشته و دوباره مداد به دست بگیرید. کاغذ الگو یا هر کاغذ سفید دیگری را روی طرج لباسی که کشیده‌اید بیاندازید و آن را کپی کنید. باید کاغذ رویی طوری باشد که شما بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

۵ گام برای طراحی لباس

اگر کپی کردن کار به دلیل ضخامت کاغذ رویی کمی دشوار است می‌توانید کاغذها روی پنجره یا هر مکان دیگری که نور به آنها بتاباند قرار دهید تا وضوح مورد تظر را به دست آورید.
۴. نوبت به کشیدن طرح لباس رسیده

همچنان کار را به مداد ادامه دهید تا اگر ایرادی پیش آمد بتوانید آن را پاک کنید. کم کم کشیدن طرح لباس را شروع کنید. این کار را می‌توانید با قسمت‌هایی شروع کنید که یک طرح کلی و اولیه از لباس مورد نظر را به دست می‌دهند و بعد کم کم جزییات بیشتری به آن اضافه کنید. بعد از آن که نتیجه مطلوب را به دست آوردید، طرح‌تان را با خودکار پررنگ کنید.

۵ گام برای طراحی لباس
۵. طرح‌تان را رنگ‌آمیزی کنید

در این مرحله از کار می‌توانید از هر ابزاری که دارید استفاده کنید. مدادرنگی، ماژیک یا هر چیز دیگری که رنگ موردنظر را به لباس شما بدهد. با رنگ‌های روشن‌تر شروع کنید و کم کم به سراغ رنگ‌های تیره‌تر و سایه‌ها بروید. دقت کنید که رنگ‌آمیزی طرح لباس و جزییات آن را از بین نبرد.

۵ گام برای طراحی لباس
۶. دوباره از نو شروع کنید

حالا که طرح اولیه را دارید، می‌توانید طرح را یا رنگ‌آمیزی را از نو شروع کنید. تکرار کردن به شما کمک می‌کند تا هم در طراحی مهارت پیدا کنید و هم به ایده‌های تازه‌تری در هنگام کشیدن طرح لباس دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید لباس را در رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید تا بهترین ترکیب رنگی مورد نظرتان را به دست آورید.

۵ گام برای طراحی لباس

***

پس از کشیدن طرح لباس نوبت دوختن طرحی است که در ذهن پرورش داده‌اید. در قسمت‌های بعدی به بررسی جزئی‌تر گام‌های بعدی از جمله کشیدن دوختن لباس می‌پردازیم.

گام چهارم طراحی لباس: دوختن لباس

گام پنجم طراحی لباس: فروش لباس طراحی شده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *