گام چهارم برای طراحی لباس


۵ گام برای طراحی لباس – گام چهارم: دوختن لباس

همانطور که در مطلب‌های قبل اشاره کردیم برای طراحی لباس باید ۵ گام اساسی برداریم. در گام اول ابزارهای فنی و ذهنی لازم برای شروع کار را شناختیم و در گام دوم با دانستیم که برای پرورش ایده و طرح لازم است چه آمادگی‌هایی داشته باشیم. گام از طراحی لباس به کشیدن طرح لباس و پیاده سازی ایده اولیه روی کاغذ اختصاص داشت. در این قسمت به دوختن لباس می‌پردازیم.

در مرحله دوختن لباس به عنوان چهارمین گام در راه اندازی کسب و کار طراحی لباس، هفت مرحله پیش رو داریم:
۱. یک مانکن بسازید

شما به یک مانکن یا مدل نیاز دارید که بتوانید طرح لباسی که می‌دوزید را روی بدن ببینید. این مانکن باید از نظر اندازه و شکل هیکل با استانداردهای بدن انسان هماهنگی داشته باشد. اگر مانکن ندارید می‌توانید یکی آماده کنید. اما فراموش نکنید که این اولین مرحله از دوختن لباس مرحله مهمی است که نمی‌توانید از آن صرفنظر کنید. برای درست کردن آن چنین کنید:

یکی از بلوزهایی که نمی‌خواهید را بپوشید و سپس در حالیکه که هنوز بلوز را به تن دارید، آن را بطور کامل با نوار چسب یا چسب برق بپوشانید. این کار یک شکل از بدن شما را به صورت سخت شده بوجود می‌آورد.

سپس، از کناره پایین تا زیر بغل را ببرید. بعد آستین‌ها و سرشانه را نیز به همین ترتیب و تنها از یک سمت برش دهید.

لباس را از تن خارج کنید، قسمی که بریده‌اید را دوباره بچسبانید و داخل آن را به روزنامه باطله، پارچه یا چیزهای مشابه پرکنید تا سفت شود.

در مورد آستین‌ها تصمیم گیری با شماست. می‌توانید آنها را نگه دارید یا ببرید.

۵ گام برای طراحی لباس
۲. طرح خودتان رو روی یک کاغذ بزرگ بکشید

از مداد استفاده کنید تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید اصلاح کنید. هر قسمت را برچسب بزنید تا سردرگم نشوید. این نصیحت قدیمی را فراموش نکنید: «دوبار اندازه گیری کنید، یک بار ببرید!» پس از آنکه کشیدن طرح تمام شد آن را ببرید.

بهترین حالت این است که شما اطلاعاتی درباره الگو بریدن از قبل داشته باشید اما اگر مهارت خاصی ندارید هم زیاد نگران نباشید. کافی‌ست بتوانید به خوبی طرح مورد نظرتان را تصور کنید.

۵ گام برای طراحی لباس
۳. بازسازی طرح لباس با پارچه چیت

تکه‌ای الگوی کاغذی خود را روی یک پارچه چیت موصلی یا هر پارچه ارزان قیمت دیگر قرار دهید. بعد پارچه را برش دهید و روی مانکنی که ساخته‌اید با سوزن وصل کنید.

۵ گام برای طراحی لباس
۴. دوختن مدل اولیه

طرح لباسی که با پارچه چیت مدل زده‌اید را بدوزید. بعد لباس رو دوباره تن مانکن کنید. در این مرحله می‌توانید خودتان هم لباس را بپوشید و آن را روی تن خودتان بررسی کنید.

۵ گام برای طراحی لباس
۵. لباس را بررسی کنید

خوب به چیزی که به تن کرده‌اید دقت کنید. چقدر با طرحی که در سر داشتید تفاوت دارد؟ چه قسمت‌هایی از آن ایراد دارد و باید رفع شود؟ این نکات را یادداشت کنید. بعد هر تغییری که لازم است روی طرح اعمال کنید. ایرادهای آن را برطرف کنید. این کارها پیش از دوختن لباس اصلی به دقت بررسی کنید تا نتیجه نهایی همان لباس مطلوبی باشد که در نظر دارید.
۶. درباره گام بعدی تصمیم گیری کنید

چقدر مدل لباسی که ساخته‌اید و اصلاح کرده‌اید، به ایده اولیه شما نزدیک است؟ آیا برای رفتن به مرحله بعد آماده است؟ بنظرتان لازم است یک مدل دیگر از نو آماده کنید یا همین نتیجه به دست آمده رضایت بخش است؟ در این مرحله باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید مدل را از نو بسازید و یا به مرحله بعدی که دوختن لباس با پارچه اصلی‌ست بروید.

۵ گام برای طراحی لباس
۷. پیش به سوی دوختن لباس با پارچه اصلی

حال زمان آن رسیده که طرح خود را به حقیقت نزدیک کنید. این مرحله نیز مشابه همان روندی‌ست که در مرحله ۳ در پیش گرفتید. بخاطر بسپارید که شما به احتمال زیاد چند بار اول اشتباه‌های زیادی خواهید داشت. پس بیشتر از آنچه برآورد می‌کنید پارچه خریداری کنید. عجله نکنید و همیشه تمام اندازه‌ها را دوباره و حتی سه باره بررسی کنید. آماده مواجهه با مشکلات پیش‌بینی نشده باشید. طرح خود را دائم بررسی کنید و از اشتباه‌هایتان درس بگیرید. از اشتباه کردن نترسید؛ گاهی طرح‌های بسیار نوآورانه از همین اشتباه‌ها سرچشمه می‌گیرند.

***

در قسمت بعدی به بررسی جزئی‌تر آخرین گام می‌پردازیم.

گام پنجم طراحی لباس: فروش لباس طراحی شده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *