آشنایی با انواع پارچه و بافت پارچه

ممکن است پارچه و انواع بافت پارچه هنوز در ذهن افرادی که در صنعت پوشاک فعالیت دارند  ،  دارای ابهاماتی باشد ، اینکه هر روز  اسامی تازه ای در این زمینه شنیده می شود ، مزید بر علت این ابهامات در مورد انواع بافت پارچه می باشد .   در این جا توضیحاتی اجمالی  در مورد  بافت های پایه پایه و رایج پارچه ها در صنعت پوشاک خواهیم داد تا شاید برخی از ابهامات ، رفع گردد. صراحتا عرض می کنم ( بافت پارچه ) و برای پارچه های بی بافت مانند اسپان باند در مطالب بعدی توضیحاتی را خواهم داد.

انواع پارچه و بافت پارچه

معمولا بافت پارچه ها به صورت پایه به دو دسته تقسیم می گردند که شاید تا کنون نام هایی از این دو نوع ، دفعات زیادی به گوشتان خورده باشد  ولی تصویر واضحی از آن ها در خاطرتان نباشد . برای وضوح بیشتر ، توضیحات جامعی از جمله دلیل نام گذاری بافت پارچه ها  ، خواص آن ها و دسته بندی هر کدام را تقدیم حضورتان خواهم کرد.

دسته اول که دارای شبهات کمتری می باشد بافت  weaving  یا  weft  یا همان اصطلاح رایج  تارو پودی است . نخ های تشکیل دهنده این نوع از پارچه ( تار و پود یا warp and woof ) به صورت منظم و یک در میان ( مانند تصویر ) روی هم و بدون گره ، قرار می گیرد . پارچه های تاروپودی در پیراهن ، کت شلوار ، روتختی و .. کاربرد زیادی دارد  . ساتن و فاستونی از انواع بافت های تارو پودی می باشند .

انواع پارچه و بافت پارچه

نمونه ای از دستگاه بافت تار و پودی

نمونه ای از دستگاه بافت تار و پودی

 

بافت حلقوی پارچه

نوع بعدی بافت پارچه  شک و شبه های بیشتری نسبت به بافت تارو پودی دارد که شاید عمده دلیلش ، تقسیم بندی های متعدد در این دسته از بافت پارچه باشد. knitted ، و kinitting از اسامی رایج این نوع بافت است که در ایران با اسامی بافت گره ای ، حلقوی و کشباف شناخته می شود  . معنای لغوی knit گره می باشد

بافت حلقوی یا knitting  متشکل از نخ  متوالی حلقوی شکل می باشد که از طرف دیگر توسط یه حلقه ی همانند خود کشیده می شوند . برخلاف پارچه های تارو پودی که نخها فقط با هم تماس دارند ،حلقه های کشباف از اطراف به حلقه های دیگر متصل و گره می خورد . که در شکل زیر نمونه ای از این بافت مشخص می باشد . (بافت پارچه)
بافت حلقوی پارچه

نخ ها در این  بافت پارچه ،بر عکس بافت های تار و پودی که به هم فشرده می شوند ، دارای فضای مانور بیشتری می باشند از همین رو معمولا نسبت به تار و پودی ، نیروی کششی بیشتری را در خود ذخیره می کنند که به آن حالت کشسانی کمی می دهد ، از همین رو این نوع بافت پارچه را کشباف نیز می نامند .

انواع بافت حلقوی:

این دسته از پارچه ها دارای انواعی می باشد که تریکو  در ایران بسیار رایج است و که به اشتباه در برخی مواقع واژه ی تریکو را برای حلقوی پودی یا weft knitting به کار می برند . در حالی که تریکو یکی از انواع بافت های حلقوی تاری  است .دراینجا به انواعی از بافت های حلقوی اشاره می کنیم :

پارچه های حلقوی پودی  :  از انواع پارچه های حلقوی  ، پارچه های حلقوی پودی می باشد که توسط ماشین های تخت  و گرد  تولید می گردند . پشت این پارچه با روی آن متفاوت است و از کمی حالت کشسانی دارند . این نوع از بافت به کشباف نیز مصطلح بوده و گاهی نیز آن را با تریکو می شناسند.

پارچه های حلقوی پودی

نمونه ای از ماشین بافندگی تخت یا کشو
ماشین بافندگی تخت یا کشو

پارچه های تریکو یا حلقوی تاری : پارچه های حلقوی تاری از لحاظ نوع بافت و موارد استفاده با حلقوی پودی بسیار متفاوت هستند . حلقوی تاری  استحکام بالا و انعطاف پذیری پایین تری نسبت به کشباف داشته و موارد استفاده آن در پوشاک کمی متفاوت است .این نوع بافت در  رومبلی ، طوری ، لباس ورزشی ، لباس های زیر … و دیگرموارد استفاده های بسیاری دارد.تصویر زیر نشان دهنده دستگاه حلقوی تاری می باشد.

دستگاه حلقوی تاری

 

منبع : روچی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *