برندآفرینی با فوتبال و مد!


برندآفرینی با فوتبال و مد!
نگاهی به استراتژی‌های برندینگ و برند شخصی کریستیانو رونالدو


چندی پیش رسانه‌های ورزشی از درآمد نجومی کریستیانو رونالدو پرده برداشتند. مهاجم رئال‌مادرید که یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و اخیرا برای چهارمین بار برنده کفش طلای بهترین گلزن اروپا شد، بالغ بر 160‌میلیون هوادار در شبکه‌هایی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام دارد. این ستاره پرتغالی با موفقیتی که در برند شخصی‌اش دارد، می‌تواند تنها با یک پست تبلیغاتی درآمد زیادی به دست آورد. علاوه بر موفقیت‌های زیاد در حرفه‌اش، مانند بردن چند توپ طلا و بهترین بازیکن شدن در تورنمنت‌های مختلف، فعالیت‌های دیگری نیز دارد که به برجسته‌سازی برند شخصی‌اش کمک می‌کند. برای آگاهی از تلاش‌های او در جهت برندینگ، نیم‌نگاهی به فعالیت مهاجم سپیدهای مادرید در رسانه‌های مختلف داشته‌ایم.

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

چندی پیش خبری مبنی بر محبوبیت رونالدو از طریق شبکه بازاریابی ورزشی رپوکام منتشر شد. طبق این خبر، او را که در لیست مشهورترین فوتبالیست‌ها رده نخست را دارد، بیش از 80‌درصد مردم دنیا می‌شناسند. رونالدو فوتبالیست محبوب برندها نیز هست. او تاکنون در کمپین‌های تبلیغاتی زیادی ایفای نقش کرده است. البته حضور رونالدو در تبلیغات مختلف با انتقادهایی نیز همراه بوده است. مثلا عده زیادی تبلیغ کالاهایی مانند لباس زیر از سوی این بازیکن را به باد انتقاد گرفتند. سال گذشته هم دروازه‌بان بایرن‌مونیخ که رقیب رونالدو در رقابت بر سر توپ طلا بود، با استفاده از همین مسئله ستاره رئال‌مادرید را به سخره گرفت.

با این حال، انتقادها سبب نشده که رونالدو از کارهای تبلیغاتی که نقش زیادی در افزایش درآمد او دارد، چشم‌پوشی کند. شرکت‌های بسیاری خواهان حضور او در کمپین‌های تبلیغاتی محصولات خود هستند، چرا‌که اگر رونالدو در پستی در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ برند آنها بپردازد، این مسئله باعث می‌شود که نه‌تنها آن پست میلیون‌ها بار دیده شود بلکه چند میلیون هم لایک خورده و به اشتراک گذاشته شود. به‌عنوان مثال، شش پستی که رونالدو در تبلیغ از یک برند ساعت سوییسی در طول دو روز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، بیش از 35 میلیون بار دیده شد و بیش از 2میلیون لایک خورد. این تعداد مخاطب درآمد خوبی هم نصیب رونالدو کرد. درآمد این 6 پست چیزی بالغ بر 360‌هزار یورو بود، یعنی برای هر پست 60‌‌هزار یورو نصیب رونالدو شد. این نشان از ارزش برند رونالدو میان شرکت‌های بزرگ دنیا و محبوبیت میان هواداران و طرفداران او در مستطیل سبز دارد.

برند‌آفرینی و توسعه محصولات

کریس رونالدو حضوری پررنگی در دنیای مد و لباس دارد اما چند سال قبل او تصمیم گرفت که برای خودش برندی داشته باشد و به همین دلیل محصولاتی را که ساخت کشور پرتغال است، تولید و با نام خود وارد بازار کرد. كریستیانو رونالدو در سال ۲۰۰۹ مارك تجاری مختص خود را ثبت كرد. او پس از لباس‌های زیر و تی‌شرت‌هایش که تحت عنوان CR7 وارد بازار شد، بازار محصولاتش را با خلق محصول جدید توسعه داد و دست روی بازار کفش‌های غیر‌ورزشی‌اش با نام (Cristiano Ronaldo footwear) گذاشت و بازار هدف خود را نه‌تنها ورزشکاران و ورزش‌دوستان، بلکه متمرکز بر مصرف‌کنندگان کلی قرار داده که درصدد استفاده از کفشی راحت و غیر‌ورزشی با جنس مرغوب هستند. او بدین ترتیب توانسته با فروش بالای محصولات خود در دنیا به نوعی ادای دینی نیز به بهره‌وری بیشتر اقتصاد پوشاک کشورش کرده باشد.

در برند‌آفرینی در‌واقع دغدغه صرفا ایجاد یک برند شخصی نیست، بلکه مسئله این است که چگونه می‌توانید تاثیر‌گذارترین برند شخصی را ایجاد کنید. یکی از روش‌های تاثیرگذاری برند شخصی، برندآفرینی است. رونالدو با محبوبیتی که در دنیای تجارت و تبلیغات دارد، توانست خودش دست به کار شود و برندی جدید با نام CR7 که برگرفته از مخفف نام کوچک و بزرگ و شماره پیراهن اوست، خلق کند.

برندآفرینی با فوتبال و مد!

فعالیت‌های خیرخواهانه

سال گذشته در جریان رقــابت‌هــای جـام‌جهــانی، کریستیانو رونالدو با یک مدل موی جدید در بازی مقابل آمریکا به میدان آمد. رسانه‌ها از علت این مدل مو که نیتی خیرخواهانه پشت آن قرار داشت، پرده برداشتند که این امر در حمایت از یک کودک اسپانیایی به نام «اریک اورتیز کروز» انجام شده است. رونالدو در مطلبی که روی توییتر خود قرار داد اعلام کرد که طرح زیگزاگ مانندی که روی سرش نقش بسته اعلام همبستگی با کودکی است که به‌تازگی از ناحیه سر تحت عمل جراحی قرار گرفته است. مغز آن کودک دچار مشکل غشایی است تا آنجا که در روز 30 بار مورد حمله قرار می‌گیرد. رونالدو طی عملی خیرخواهانه 83‌هزار دلار برای سلامتی این کودک هزینه کرد. افرادی که تحت عمل جراحی مغز قرار می‌گیرند، باید سر خود را بتراشند و به همین منظور رونالدو بدین شکل خواسته بود حمایت خود را از این کودک اعلام کند.

او قبلا نیز در اقدامی جالب از طریق صفحه فیس‌بوک خود برای جمع‌آوری کمک مالی برای یک کودک بیمار در امارات فراخوان داد و از هوادارانش خواست که هزینه عمل این کودک را جمع‌آوری کنند. مسلما با چنین فعالیت‌های خیرخواهانه تصویری مثبت از او در ذهن مخاطبان نقش خواهد بست. این‌گونه فعالیت‌ها که در میان بسیاری از فوتبالیست‌های مشهور دنیا و کشورمان طرفدار دارد، علاوه بر انجام وظیفه در جهت مسئولیت اجتماعی، یکی از عناصر مهم در خلق برند و ایجاد وجهه مثبت در میان هواداران است.

برندآفرینی با فوتبال و مد!

مجسمه‌های مومی، نماد رونالدو

یکی از برنامه‌هایی که در اکثر باشگاه‌ها در جهت احترام به اسطوره‌ها و ماندگاری نام‌شان اجرا می‌شود، ساخت مجسمه‌های آن اشخاص در ورزشگاه است. این اقدام در مورد رونالدو نیز اتفاق افتاده و موزه وکس مادرید سومین مجسمه مومی ستاره پرتغالی تیم فوتبال رئال‌مادرید را برای نمایش در پایتخت اسپانیا ساخت و رونمایی آن اوایل آگوست انجام شد. این موزه پیش از این دو بار اقدام به ساخت مجسمه دارنده سه توپ طلای فیفا و فرانس فوتبال کرده بوده که آنها را در ماه مه ‌سال ۲۰۱۳ به نمایش درآورد.

همچنین این بازیکن در موزه مادام توسو نیز مجموعه مجسمه‌هایی درست همانند خود دارد و هر چند مدت، با توجه به نوع آرایش مدل مو و لباسش در آن بازه، آرایشگر مخصوصش را به همراه متخصص جهت تغییر مدل مجسمه خود به این موزه می‌فرستد و آن را به‌روز‌رسانی می‌کند. مطمئنا او به تاثیر در ذهن مخاطب آگاهی دارد و با تغییر مدل و به‌روز‌رسانی مجسمه خود، حس نو و زنده بودن برند خود را در میان هوادارانش به اشتراک می‌گذارد. توجه به این قبیل فعالیت‌های ظریف به او کمک می‌کند تا برند خود را همیشه سرحال و سر پا نگه‌دارد و تنها تبدیل به مجسمه‌ای رنگ‌پریده نشود که سال‌ها گوشه موزه خاک می‌خورد.

كریستیانو رونالدو در سال ۲۰۰۹ مارك تجاری مختص خود را ثبت كرد. او پس از لباس‌های زیر و تی‌شرت‌هایش که تحت عنوان CR7 وارد بازار شد، بازار محصولاتش را با خلق محصول جدید توسعه داد و دست روی بازار کفش‌های غیر‌ورزشی‌اش با نام (CRISTIANO RONALDO FOOTWEAR) گذاشت و بازار هدف خود را نه‌تنها ورزشکاران و ورزش‌دوستان، بلکه متمرکز بر مصرف‌کنندگان کلی قرار داد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *