به‌زودی مشاور شخصی مد خودتان را خواهید داشت


اتیکت لباس

 گروهی از محققان دو دانشگاه تایوان و روچستر الگوریتمی توسعه داده‌اند که به کمک آن می‌توان لباس‌های مد روز را تشخیص داد.


اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام انتخاب لباس مناسب برای پوشیدن سردرگم و دچار مشکل می‌شوند، می توانید خوشحال باشید که در آینده ماشین‌ها به کمک شما می‌آیند.

گروهی از محققان دانشگاه ملی تایوان و دانشگاه «روچستر» (Rochester) یک سیستم بصری ماشینی توسعه داده‌اند که می‌تواند مد روز و نحوه‌ی تکامل آن را با گذر زمان تشخیص دهد.

محققان این دو دانشگاه تصاویر زیادی از مدهای روز و هفته‌های مد نیویورک را در فواصل معینی از سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جمع‌آوری کردند و آنها را با ماشین بصری بررسی کردند. آنها الگوریتم این ماشین را به‌گونه‌ای تنظیم کردند که ژست و قسمت‌های مختلف بدن مثل بالاتنه، دست‌ها، پاها و پایین‌تنه را تشخیص دهد. سپس رنگ و جنس لباس پوشیده شده در هر یک از این قسمت‌ها بررسی می‌شود.

این الگوریتم نتایج جالبی داشت. به عنوان مثال، در تصاویر سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بیشتر لباس‌های بالاتنه به رنگ سفید، خاکستری و مشکی بودند. همچنین در سال ۲۰۱۵ رنگ‌های آبی، فیروزه ای، قرمز و پوشاک رنگارنگ هم برای بالاتنه مد هستند، در حالی که لبس‌های پایین‌تنه هم اکثرا به رنگ آبی و بنفش هستند.

نمونه ای دیگر از یافته‌های سیستم ماشین بصری این است که در تابستان اکثر مردم تمایل دارند رنگ‌های روشن برای قسمت‌های بالاتنه و پایین‌تنه‌ی بدن‌شان بپوشند. یک دلیل منطقی برای این موضوع، این است که رنگ‌های روشن معمولا آفتاب کمتری جذب می‌کنند و خنک‌تر هستند. به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند در فصل‌های گرم‌تر سال لباس‌های روشن‌تر بپوشند.

این تحقیق و نتایج آن نمونه‌ی خوبی بود از اینکه چگونه تکنولوژی می‌تواند در زمینه‌ی مد و فشن هم به کار آید و کاربری مانوس‌تری داشته و در انتخاب لباس مناسب برای پوشیدن کمک کند. این تیم قصد دارند در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام داده و دربرگیری آن را گسترده‌تر کنند. با این اوصاف زمانی می‌رسد که هر کس می‌تواند به کمک تکنولوژی یک مشاور مد داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *