تاریخچه برند پرادا

پرادا موفقیتی حاصل همدلی یک زوج

 

پرادا، یکی از نشان‌های تجاری مطرح ایتالیایی در تولید محصولات لوکس و باکیفیت بالا است که آغاز فعالیت آن به اوایل قرن گذشته و افتتاح نخستین فروشگاه آن به سال 1913 توسط ماریو و مارتینو پرادا در «گالریا ویتوریو اِمانوئلا» میلان باز می‌گردد. این فروشگاه لوکس در ابتدا به فروش کیف و محصولات چرمی وارداتی از انگلیس می‌پرداخت و در ادامه فروش کیف‌های چرمی، چمدان‌های مسافرتی، لوازم چرمی، قاب‌های زیبا و… تولید پرادا نیز به آنها افزوده شد.

به‌لطف معرفی محصولاتی با طراحی‌های چشم‌نواز، استفاده از مواد اولیه مرغوب و تکنیک‌های پیچیده تولید، پرادا به سرعت در مرکز توجه اشراف اروپا و اعضای برجسته طبقه مرفه و سرمایه‌دار این قاره قرار گرفت. در سال 1919، پرادا به تامین‌کننده رسمی خانواده سلطنتی ایتالیا مبدل شد…

این در شرایطی بود که با گذشت زمان، بیش از پیش بر شهرت و اعتبار جهانی پرادا افزوده می‌شد. ماریو پرادا معتقد بود بانوان نباید در فعالیت‌های تجاری حضور داشته باشند واز این رو، اجازه حضور اعضای مونث خانواده خود در شرکت پرادا را نمی‌داد، اما پسر ماریو تمایلی به فعالیت در کسب‌و‌کار خانوادگی خود نداشت و سرانجام لویزا پرادا، دختر ماریو، ادامه مسیر وی را بر عهده گرفت.لویزا به مدت 20 سال مدیریت شرکت پرادا را در اختیار داشت.

پس از آن و در سال 1978، موچیا پرادا، دختر لویزا، هدایت شرکت پرادا را بر‌عهده گرفت. زمانی که موچیا به مقام ریاست پرادا رسید، این شرکت از نظر مالی دچار مشکل شده و تحت فشار رقبایی شناخته‌شده‌تر مانند گوچی قرار داشت، اما وی با نوآوری‌ها و تفکرات آینده‌نگر خود، پرادا را در مسیر مبدل شدن به یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های پیشرو در زمینه مد قرار داد. موچیا یک سال پیش از بر‌عهده گرفتن مدیریت پرادا، با پاتریزیو برتلی، شوهر آینده خود آشنا شده بود.
برند پرادا
برتلی کسب‌و‌کار خود در زمینه محصولات چرمی را از سن 17‌سالگی آغاز کرده بود و به‌عنوان مشاور موچیا با وی همکاری می‌کرد. در همین راستا، پرادا واردات محصولات چرمی انگلیسی را متوقف کرد و سبک و طراحی محصولات خود را تغییر داد. فعالیت برتلی به‌عنوان مدیر تجاری، موجب شد تا موچیا زمان لازم برای به‌کارگیری خلاقیتش در طراحی‌های پرادا را داشته باشد. در کنار هم، آنها موفق شدند تا کسب‌و‌کار خانوادگی پرادا را به قدرتی جهانی مبدل کنند.

در سال 1977، پاتریزیو برتلی، شرکت I.P.I S.P.A را به منظور تقویت منابع تولید خود که طی 10 سال گذشته شکل داده بود، تاسیس کرد. در همان سال این شرکت مجوز انحصاری برای تولید و توزیع محصولات چرمی با برند پرادا را از موچیا پرادا دریافت کرد. طی سال‌های بعد، فعالیت‌های این دو خانواده بیش از پیش نزدیک‌تر شد و سرانجام در سال 2003، شرکت برتلی در پرادا ادغام شد. در سال 1983، خانواده پرادا دومین فروشگاه خود در ویا دلا اسپیگای میلان را افتتاح کرد.

پرادا ترکیبی از عناصر سنتی با جزییات معماری نوین و انقلابی در خرده‌فروشی لوکس را در این فروشگاه به نمایش گذاشت. پرادا در واکنش به افزایش تقاضا، طیف وسیعی از کالاهای چرمی مانند کیف، چمدان، لوازم جانبی تا کفش و پوشاک مردانه و زنانه را به بازار عرضه کرد. از سال 1986، فروشگاه‌های جدید پرادا در نیویورک و مادرید و پس از آن در لندن، پاریس و توکیو افتتاح شدند. نخستین نمایش مد پوشاک زنانه پرادا در شهر میلان، سال 1988 برگزار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *