راهنمای خرید کفش مخصوص پیاده‌روی و دویدن


انتخاب کفش ورزشی مناسب از میان گزینه‌های زیادی که برای انتخاب پیش رو داریم همیشه آسان نیست. برای این که بتوانیم از راحتی بیشتر در هنگام قدم زدن یا دویدن اطمینان بیشتری داشته باشیم باید به موارد زیادی در انتخاب کفش خود اهمیت دهیم. البته باید به این نکته بسیار توجه داشت که انتخاب هر وسیله‌ای به معیارهای زیادی بستگی دارد. در واقع هنگام خرید، نکاتی زیادی از ویژگی‌های کیفی نظیر مواد اولیه‌ی استفاده شده در ساخت کفش تا طراحی و رنگ‌بندی، می‌توانند در انتخاب ما نقش بسیار زیاد و مهمی داشته باشند. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که برای انتخاب بهترین کفش از میان سایر کفش‌ها باید به این ویژگی‌ها توجه زیادی داشته باشیم.

اگر بخواهیم یک کفش را با توجه به نوع طراحی آن به بخش‌های مختلفی تقسیم کنیم می‌توانیم به رویه، زیره، لایه میانی و تودوزی اشاره کنیم. هر کفش نیز بسته به نوع کاربردی که دارد، در هر یک از قسمت‌های نامبرده شده، ویژگی‌های خاصی خواهد داشت. کفش‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن هم با توجه به کاربردشان، ویژگی‌هایی دارند که با توجه بیشتر به آن‌ها می‌توان کفشی مناسب را انتخاب کرد.

۱- وزن

بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب کفش‌های ورزشی، وزن آن‌ها است. این مسئله در کفش‌های پیاده‌روی و دویدن اهمیت بیشتری دارد. کفش‌های پیاده‌روی و دویدن معمولا باید وزنی بسیار سبک داشته باشند تا قدم زدن یا دویدن را برای شما راحت‌تر کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در ساخت بیشتر این کفش‌ها از موادی استفاده می‌شود که سبک باشند. برای مثال بیشتر کفش‌های پیاده‌روی و دویدن رویه‌ای پارچه‌ای یا لایه‌ای میانی از جنس ماده شیمیایی EVA دارند که علاوه بر ویژگی‌های مختلف، به کم کردن وزن این کفش‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

۲- قابلیت تنفس
مارک کفش

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای انتخاب کفش مناسب پیاده‌روی و دویدن، قابلیت تنفس در آن است. با توجه به این که در زمان فعالیت‌های ورزشی سوخت و ساز بدن و میزان گردش خون زیاد می‌شود، میزان دما در پا بالا خواهد رفت. به همین دلیل یکی از نکات بسیار مهم برای انتخاب کفش مناسب برای ورزش قابلیت تنفس در آن خواهد بود. تنفس خوب کفش با گردش هوای بیشتر در بخش داخلی، علاوه بر تعرق کمتر پا، به خنک ماندن سطح پوست کمک زیادی خواهد کرد. گردش هوا در کفش‌هایی که رویه‌ی پارچه‌ای دارند معمولا بیشتر از سایر کفش‌ها است. چرا که منافذ موجود بین الیاف باعث گردش هوای بیشتر در بخش داخلی خواهد شد.

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده کفش نظیر نایکی، آدیداس و آندرآرمور، در ساخت کفش‌های خود از تکنولوژی‌های خاصی استفاده می‌کنند که قابلیت تنفس در کفش‌هایشان را تسریع می‌کند. برای مثال تکنولوژی ClimaChill  در محصولات آدیداس با افزایش گردش هوا در بخش داخلی به خنک شدن پا کمک زیادی خواهد کرد.

 

۳- انعطاف‌پذیری

شاید بتوان ادعا کرد که بعد از وزن، مهم‌ترین ویژگی در کفش‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن قابلیت انعطاف‌پذیری آن‌ها است. میزان انعطاف‌پذیری در کفش‌های دویدن نسبت به کفش‌های پیاده‌روی اهمیت بیشتری دارد. درواقع حرکاتی نظیر خم شدن پنجه‌ی پا، باعث وارد آمدن فشار بیشتری در این ناحیه از کفش شما خواهد شد. به همین دلیل باید از کفش‌هایی استفاده کنید که انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشند. به همین دلیل بیشتر تولید‌کنندگان کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی یا زیره‌ی کفش‌های خود، از EVA استفاده می‌کنند که انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد. یک راه مناسب برای تشخیص میزان انعطاف‌پذیری کفش نگه داشتن پاشنه و خم کردن پنجه روی زمین است. در صورتی که کفش اجازه دهد پای شما همانند زمانی که بدون کفش است خم شود، این کفش انعطاف‌پذیری مناسبی دارد. توجه داشته باشید که اگر کفش شما انعطاف‌پذیری مناسبی نداشته باشد ممکن است سبب دردهایی در ناحیه تاندون آشیل یا عضلات پشت ساق شود.

مارک کفش

۴- زیره و لایه میانی

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب کفش‌های ورزشی، میزان ضربه‌پذیری و انتقال ضربه به پا است. به همین دلیل شما باید در انتخاب کفش خود، توجه زیادی به زیره و لایه‌ی میانی داشته باشید. بیشتر کفش‌ها دارای زیره‌ی لاستیکی هستند و از این لحاظ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد. تفاوت بیشتر کفش‌ها در طراحی زیره‌ی آن‌ها است. زیره‌ی کفش‌های پیاده‌روی و دویدن باید دارای قوس‌هایی در ناحیه‌ی میانی کفش باشد تا فشار حاصل از ضربات وارد شده به کفش را کمتر به پا منتقل کند. بخش دیگری از کفش که در روند کاهش انتقال فشار حاصل از ضربات به کفش دخیل است، لایه‌ی میانی است. لایه‌ی میانی در یک کفش دو کار عمده را بر عهده دارد؛ ابتدا این که فشار حاصل از وزن شما را کمتر به سطح منتقل می‌کند و دوم ضربات و فشارهای وارد شده از زمین به کفش را تا حد زیادی کم خواهد کرد. شرکت‌های تولید کننده کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی سعی می‌کنند از موادی استفاده کنند که در عین سبک بودند قابلیت تحمل فشار زیادی داشته باشد. برای مثال شرکت آدیداس در بسیاری از کفش‌های خود از فوم متراکم در لایه‌ی میانی استفاده می‌کند که علی‌رغم وزن بسیار سبک، قابلیت ضربه‌پذیری زیادی هم دارد.

مارک کفش ورزشی
۵- طراحی کفش

تمام هدف یک کفش مناسب این است که بتواند به مناسب‌ترین حالت ممکن به شما کمک کند تا در زمان ورزش، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. به همین دلیل طراحی کفش می‌تواند در انتخاب شما تاثیر به سزایی داشته باشد. کفش‌های پیاده‌روی و دویدن معمولا رویه‌ای کوتاه دارند که در آن‌‎ها پاشنه‌ی پا، قابلیت آزادی حرکتی بیشتری خواهد داشت. همچنین پنجه این کفش‌ها باید کمی پهن‌تر از کفش‌های معمولی باشد تا با در اختیار قرار‌دادن فضای کافی برای پنجه‌ی پا، از مشکلاتی نظیر فشار به انگشتان پا جلوگیری کند.

طراحی مارک کفش
در کنار تمام مسائلی که در انتخاب کفش اهمیت دارد، قالب شدن کفش به پا یا به عبارت دیگر خریدن کفش با سایز مناسب هم مسئله‌ای بسیار مهم است. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که سایز کفش‌ها در برندهای مختلف با هم تفاوت دارند. برای مثال اگر شما کفشی با برند آدیداس با سایز ۴۰ استفاده می‌کنید ممکن است کفش برند نایکی با همان سایز برای شما تنگ یا گشاد باشد، به همین دلیل در هنگام خرید باید به طول کف پا توجه زیادی داشت. همچنین تنگ یا گشاد بودن کفش علاوه بر این که آزاردهنده است، می‌تواند باعث وارد آمدن فشار بیشتری به عضلات پشت ران و کمر شود و در بلند‌مدت آسیب‌هایی را به پا و کمر وارد کند.

 

 

طراحی و تولید انواع مارک پشت چسب دار ، مشاهده در پرشین پود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *