نمره نخ و رابطه آن با پارچه چیست؟

نمره نخ

نمره نخ و معنی اعدادی که هنگام خرید پارچه می گویند …امروز یکی از سوالات مخاطبان را که شاید در دهن برخی ایجاد گردد توضیح خواهیم داد .

سوال : سلام و وقت بخیر .بنده بعد از مراجعه به بازار برای خرید پارچه پنبه،با این اعداد ۱/۳۰ -۱/۴۰-۱/۵۰-مواجه شدم که معنیشون رو نمیدونستم.لطفا معنی این اعداد رو بفرمایید!
نمره نخ چیست؟
به این اعداد ، نمره ی نخ می گویند . نمره ی نخ رابطه ی مستقیمی با ضخامت پارچه و نخ دارد که نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن می باشد. که نوع محاسبه متریک در ایران بسیار رایج تر است . برای درک واضح تر یک مثال میزیم:
محاسبه نمره نخ
به عنوان مثال اگر ۱۰۰ متر از نخ یک لای پنبه ۵ گرم برآورد شود با تقسیم ۱۰۰ بر ۵ ، عدد ۲۰ بدست می آید . یعنی نمره ی نخ ۲۰ می باشد . با این محاسبه در می یابیم که هر چه نمره نخ بیشتر باشد ، ضخامت آن کمتر می شود . یعنی نخ با نمره ۱۰ ضخیم تر از همان نخ با نمره ۲۰ است .
تعداد لای نخ و نسبت با نمره نخ
حال این مقادیر به صورت نسبت می آید یعنی ۱/۳۰ یا ۲/۴۰ . عدد ۱ یا ۲ در حقیقت تعداد لای نخ محسوب می گردد  یعنی نخ یک لا با نمره ۳۰ یا نخ دولا با نمره ی ۴۰ . در اینجا مسلما ۱/۴۰ نازک تر از ۲/۴۰ است چون ۲ نخ با یک نمره به هم تابیده شده . با این تعبیر ، نتیجه میگیریم که با تقسیم نمره به تعداد لای نخ ، می توان ضخامت آن را بدست آورد .یعنی ضخامت ۲/۴۰ تقریبا برابری میکند با نخ ۱/۲۰ .

نا گفته نماند که این نمره نخ ها معمولا با هم جنس خود مقایسه می گردد ، یعنی جنس نخ نیز یکی از عواملی است که بر ضخامت بی تاثیر نیست .
راه سنجش نمره نخ و ضخامت پارچه
برای اینکه بتوانید ضخامت پارچه را با نمره ی آن بسنجید و در ذهن خود تداعی کنید ، لازم است که مدتی با مقایسه ی انواع پارچه ها با هم ، تجربه کسب کنید تا در زمانی که نمره ی نخ در پارچه را به شما می گویند بتوانید ضخامت پارچه و کاربرد آن را درک کنید .
رابطه و نسبت مهم
بازهم یادآوری می کنیم که هر چه نمره ی نخ بیشتر باشد ضخامت آن کمتر است مگر زمانی که تعداد لا بیشتر از ۱ باشد که در این صورت نمره را بر تعداد لا تقسیم میکنیم .

در پارچه های تریکو ، پر مصرف ترین نخ ها ، نخ هایی با نمره ی ۳۰ هستند  و به صورت معمول ، در زمستانی از نخ هایی ضخیم تر از ۲۰ استفاده می شود . مصرف عمده ی نخ های ظریف در ماشین های بافتی می باشد که قابلیت بافت دورو دارند و هر دو سمت پارچه همانند هم می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *