کلاه زنانه تا کلاه مردانه، چه بر سر کلاه‌ها گذشته است؟


 چه بر سر کلاه‌ها گذشته است؟

کلاه زنانه تا کلاه مردانه، از رسمی تا مدل‌های جوان پسند، تاریخ کلاه پر از فراز و نشیب است. در این مطلب به بهانه روز جهانی کلاه، هم از تاریخ این اکسسوری (Accessory) می‌گوییم و هم برای خرید اینترنتی کلاه برایتان پیشنهاد داریم. کلاهتان را محکم بچسبید و با ما همراه شوید.

اولین کلاه زنانه در تاریخ

دو نمونه‌ خیلی قدیمی از کلاه پیدا شده است که یکی مربوط به یک نقاشی از مصر باستان است و دیگری سردیس “بانویی با کلاهخود” در فرانسه. به عبارت دیگر احتمالا اولین کلاه زنانه را فرانسوی‌ها درست کرده‌اند. معروف‌ترین کلاهی هم که از باستان به جا مانده متعلق به مرد یخی، به نام «اوتزی» است. در ایران هم از دوران باستان کلاه مورد استفاده قرار می‌گرفت و نماینده قومیت، جایگاه در سپاه جنگ و غیره بود.
بدون تو هرگز!

سال 1900 میلادی اما استفاده از کلاه به عنوان نمادی از دیسیپلین اجتماعی به کار رفت و آنقدر مهم شد که سر نکردنش، زشت و زننده محسوب می‌شد. تا جایی که در تاریخ ثبت شده خانمی بدون کلاه زنانه، برای برداشتن نامه‌هایش از صندوق پستی که دم در خانه‌اش بود، حاضر شد و مدت‌ها برای همین کار مواخذه می‎‌شد! چند سال بعد کار به جایی رسید که زن یا مرد، فقیر یا پولدار مهم نبود، مهم این بود که همه باید کلاه می‌پوشیدند چون تنها گدایان بودند که کلاه نمی‌گذاشتند و هیچ کس دلش نمی‌خواست گدا به نظر برسد!

مارک کلاهجنگ فاتحه‌اش را خواند

شاید برایتان سوال باشد که چطور کلاهی که روزگاری آنقدر مهم بود کارکردش را از دست داد. برای گرفتن جواب این سوال، باید به جنگ جهانی دوم مراجعه کنیم. دوره‌ای که از آسمان بمب روی سر مردم می‌ریخت و پناهگاه‌ها نقش پررنگی بازی می‌کردند. لحظاتی که مردم به سمت پناهگاه‌ها هجوم می‌بردند، عملا هر چیزی که به همراه داشتند روی زمین می‌افتاد برای همین هم، بعد از مدتی مردم نجات جانشان را به رعایت قانون کلاه ترجیح دادند. در این برهه از تاریخ اولین نشانه‌های منقرض شدن نسل کلاه‌ها دیده شد. اما مژده ای دل، که کلاه‌ها بهانه‌های خودشان را پیدا کردند.
کلاه‌ها نمی‌میرند

سال 1980، سالی بود که دایانا، عروس خانواده سلطنتی انگلیس، با استفاده از کلاه، روح تازه‌ای در این صنعت دمید. همه دلشان می‌خواست شبیه دایانا باشند و از او تقلید کنند برای همین هم استفاده از کلاه دوباره باب شد.  در ایران هم،  بعد از فرمان کشف حجاب، کلاه‌ها رونق تازه‌ای پیدا کردند. در حقیقت تا وقتی جلب کردن توجه ناظران به صورت مهم است یا دلایل مذهبی و دینی وجود دارد، اهمیت کلاه هم حفظ می‌شود.

اتیکت کلاه
پیشنهادهایی برای «روز جهانی کلاه»

یادآور روزهای اوج کلاه به سر بودن، هر سال روز 15 ژانویه اتفاق می‌افتد که به «روز جهانی کلاه»معروف است. در این روز برای زنده نگه داشتن یاد کلاه‌ها(!) هر کسی می‌تواند یک کار بامزه انجام دهد. با کلاه کپ از خودش سلفی بگیرد و با دوستانش به اشتراک بگذارد. چالش زیباترین کلاه مردانه را برگزار کند یا کلاه بافتنی دخترانه بخرد و توی هوای سرد عکس بگیرد. همه چیز به خلاقیت بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *