۵ گام برای طراحی لباس


۵ گام برای طراحی لباس – گام اول: ابزارهای اولیه

طراحی لباس یک ایده جذاب و پرطرفدار این روزهاست که در تمام شاخه‌های هنری و غیر هنری کارایی دارد. طراحی لباس‌های مورد پسند هنرپیشه‌های سینما و تئاتر، مدل‌های عکاسی و عروسی، سلبریتی‌ها در مراسم خاص مانند اسکار یا گلدن‌گلاب، لباس کودک، مهماندار، پلیس و غیره. اگر می‌خواهید یک طراح خوبی باشید، باید بدانید که پیش رویتان مسیری قرار دارد که پیمودن آن روشن و در عین حال دشوار است. این مسیر را در ۵ گام برایتان ترسیم می‌کنیم.

۵ گامی که به آنها اشاره کردیم به ترتیب زیر هستند:

۱. آماده کردن ابزارهای فنی و ذهنی اولیه (که در این مطلب به آنها می‌پردازیم)

۲. پرورش طرح و دیزاین مورد نظر در ذهن

۳. پیاده سازی ایده مورد نظر روی کاغذ با استفاده از قلم

۴. کشیدن الگو و دوختن طرح

۵. فروش کار نهایی

بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد پیمودن این راه به سادگی همین ۵ گام اشاره شده نیست. برای هر مرجله باید مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌های دیگری را نیز انجام دهید تا شما را برای رسیدن به هدف مطلوب آماده‌تر و موفق‌تر کند.

در اولین گام به بررسی ابزارهای مورد نیاز اولیه می‌پردازیم.
۱. درباره طرح کشیدن آموزش‌های اولیه را ببینید

فراموش نکنید که لازم نیست یک طراح حرفه‌ای باشید؛ بسیاری از طراح‌ها و دیزاینرها روش‌های درهم برهم و خاص خود را در طراحی دارند. اما آنچه نیاز دارید که به خوبی آموزش دیده باشید این است که بتوانید با طرح خود، منظور نهایی را به بیننده انتقال دهید. برای این منظور می‌توانید در کلاس‌های طراحی شرکت‌ کنید و یا از منابع آنلاین بهره بگیرید.

مهمترین قسمت یادگرفتن یک مهارت جدید این است که آن را انجام دهید و بسیار تمرین کنید. تمرین‌هایتان باید مداوم و روزانه باشد. مثلا روزی دست‌کم ۳۰ دقیقه را برای تمرین طراحی اختصاص دهید. در این صورت در طی مدت یک ماه مهارت خوبی به دست خواهید آورد.

۵ گام برای طراحی لباس
۲. دوخت و دوز را یاد بگیری

حتی اگر قرار نباشد که شما طرح نهایی را خودتان بدوزید، باز هم باید اصول اولیه دوخت لباس را بدانید. بدین‌ترتیب با دید و دانش بهتری می‌توانید ایرادهای کار را بفهمید و برای بهتر و جذاب‌تر کردن آن گام بردارید. دانستن امکاناتی که در طرح و ایده شما وجود دارد مهمترین بخش برای خلاقیت و ارائه ایده‌های نوآورانه است.

برای یادگرفتن خیاطی می‌توانید به دوره‌های مقدماتی کلاس‌های آموزشی که حتما در محل زندگی‌تان به وفور یاد می‌شود مراجعه کنید. دوره‌های فنی و حرفه‌ای هم می‌توانند در این راه به شما کمک شایانی بکنند.

مطالعه و شناخت طرح‌ها و الگو‌ها اولین قدم در یادگرفتن خیاطی است. شما باید به خوبی بدانید که یک لباس با چه ترتیبی سرهم بندی شده و به شکل نهایی خود رسیده است. طرح‌های مختلف را از فروشگاه‌ها خریداری کنید و تمرین‌های اولیه را با آنها انجام دهید.

۵ گام برای طراحی لباس
۳. درباره دیزاین مطالعه کنید

اگر می‌خواهید ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و سرشار از نوآوری داشته باشید، باید تئوری دیزاین را بشناسید. اصول دیزاین در طراحی محصولات مختلف یکسان است. می‌توانید آنها را با طراحی جواهرات (تعادل، حرکت، تاکید) بشناسید و در طراحی لباس به کار ببرید. خودتان را یه یادگرفتن اصول طراحی مُد محدود نکنید. حتی می‌توانید در مورد تایپوگرافی بخوانید و ایده‌ها و آموزش‌های لازم در مورد طراحی فشن را یاد بگیرید.

۵ گام برای طراحی لباس
۴. در مورد مُد اطلاعات کافی به دست آورید

اگر می‌خواهید یک طراح فشن باشید، باید درمورد هرچه در دنیای مد و فشن وجود دارد اطلاعات به دست آورید. شاید خودتان را یک فرد به روز و اهل مد بدانید اما شاید ندانید که آنچه شما برای پوشش و ظاهر خودتان و اطرافیانتان در این بازه زمانی انتخاب می‌کنید با معیارهای جهانی مد متفاوت باشد. اگر طرح‌های شما بر اساس چیزهایی است که امروزه بسیار بورس هستند باید بدانید که تا طرح شما تکمیل شود و به مرحله عرضه برسد دیگر از رونق افتاده و قدیمی شده! طراح‌های حرفه‌ای و موفق همیشه چند قدم جلوتر و متفاوت‌تر فکر می‌کنند.

ویدیو‌ها و عکس‌های طراح‌های خیلی حرفه‌ای و ماهر را تماشا کنید و حتی اگر می‌توانید حضوری با آنها دیدار کنید و راه و رسم کار را از آنها یاد بگیرید. بدین ترتیب خواهید دید که آنها چطور برای هر فصل و مراسم متفاوت طرح‌های جدید ارائه می‌دهند.

۵ گام برای طراحی لباس
۵. منابع تکنولوژی مورد نیاز برای طراحی لباس را بشناسید

این روزها در مقایسه با سالیان گذشته ابزارهای بیشتری در اختیار طراحان قرار داده شده است. علاوه بر دانستن راه‌های رسم طرح و اصول دوخت و دوز، باید فوتوشاپ و ایلاستریتور را نیز به خوبی بشناسید.

سایت‌های بسیاری برای آموزش اصول مقدماتی و پیشرفته این ابزارها وجود دارند که می‌توانید از آنها بهره بگیرید.

همچنین اگر می‌خواهید از ابزارهای رایانه‌ای برای ترسیم طرح‌های خود استفاده کنید آنگاه به یک تبلت و قلمی مانند Wacom یا استایلوس اپل نیاز دارید.

۵ گام برای طراحی لباس

***

در قسمت‌های آینده به بررسی جزئی‌تر گام‌های بعدی می‌پردازیم.

گام دوم طراحی لباس:ایده پردازی

گام سوم طراحی لباس: کشیدن طرح لباس

گام چهارم طراحی لباس: دوختن لباس

گام پنجم طراحی لباس: فروش لباس طراحی شده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *