انواع پارچه کرپ – معرفی 15 نوع کرپ

انواع پارچه کرپ را بشناسید

انواع پارچه کرپ را بشناسید


انواع پارچه کرپ پرکاربردترین نوع پارچه در صنعت پوشاک می باشد.  پارچه های کرپ دارای بافت نرم و براق هستند و به همین دلیل خیلی زیبا روی تن می نشینند.

پارچه های کرپ از ابریشم، پشم، پنبه، الیاف مصنوعی، ریون، استات و خصوصیات دانه دانه شدن یا چین جزئی در سطح پارچه تولید می شوند.

البته لازم به ذکر است که پارچه کرپ جزء پارچه های سنتی محسوب می شود که در گذشته از ابریشم تهیه میشد. اما امروزه از مواد دیگری نیز برای تولید این دسته از پارچه ها استفاده میشود.

برای تولید انواع پارچه کرپ از نخ پرتاب استفده می شود و با توجه به میزان هریک از مواد اولیه، پارچه کرپ میتواند زبر یا نرم باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع پارچه کرپ و کاربرد هر یک از این نوع پارچه ها تا انتهای این مقاله همراه پرشین پود باشید.

کاربرد انواع پارچه کرپ

از گذشته تا کنون پارچه کرپ یکی از پارچه های مورد علاقه بانوان برای دوخت مانتو می باشد. اما از پارچه کرپ میتوان برای دوخت منسوجات دیگری مانند انواع کت و شلوار، انواع پیراهن و بلوزها، پرده، رو میزی، پارچه رو مبلی یا انواع کوسن و … استفاده کرد.

برای هر یک از موارد ذکر شده با توجه به نیاز و کاربردشان یکی از انواع پارچه کرپ انتخاب می شود.

به طور کلی پارچه های کرپ به دو دسته تقسیم می شوند: 1- کرپ نرم یا مشرقی  2- کرپ سخت یا پیج خورده

در ادامه نمونه های پارچه کرپ را با جزئیات برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

1. پارچه کرپ باربی

میتوان گفت معروف ترین انواع پارچه کرپ، کرپ باربی می باشد. پارچه کرپ باربی محصول تولیدی کشور اندونزی است.

از ویژگی های این نوع پارچه میتوان به خاصیت بور نشدن و ایستایی بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل برای تولید انواع مانتو و شلوار گزینه بسیار مناسبی است.

در این قسمت تصویری از پارچه کرپ باربی قرار داده شده است.

معروف ترین انواع پارچه کرپ، کرپ باربی می باشد.

2. پارچه کرپ گل دار

این نوع پارچه در طرح و رنگ های بسیار متنوع و زیبا موجود است و میتوان از آن برای دوخت مانتو، شلوار، پیراهن، بلوز و … استفاده کرد.

به طور کلی میتوان گفت که استفاده از این نوع پارچه محدودیت خاصی ندارد.

3. پارچه کرپ گاباردین

از این نوع پارچه به دلیل بافتی که دارد برای دوخت کت و شلوار مردانه و شلوار زنانه استفاده می شود. این پارچه از از الیاف مصنوعی، پشم و پنبه تولید می شود.

4. پارچه کرپ اسکاچی

یکی دیگر از انواع پارچه کرپ که بسیار پر کاربرد است، کرپ اسکاچی می باشد. این نوع پارچه دارای کشسانی و ریزش زیاد است که باعث راحتی لباس دوخته شده از این پارچه می باشد.

از کاربردهای این نوع کرپ میتوان به دوخت انواع پیراهن، مانتو و سارافون اشاره کرد. به دلیل ضخامت مناسب این پارچه رای دوخت نیازی به آستر نیست.

در این قسمت تصویری از پارچه کرپ اسکاچی قرار داده شده است.

یکی از انواع پارچه کرپ که بسیار پر کاربرد است.

5. پارچه کرپ ژورژت

این نوع پارچه یکی از محبوب ترین ها برای دوخت پیراهن است. به دلیل اینکه از ابریشم مصنوعی تولید می شود دارای ظاهر بسیار زیبا ولی انعطاف پذیری کم می باشد.

6. پارچه کرپ مرویجت

یکی از انواع پارچه کرپ می باشد که به شدت مورد علاقه طراحان مد قرار گرفته است. به دلیل مرغوبیت بالا از این نوع پارچه برای دوخت لباس مجلسی و مانتو مجلسی بسیار استفاده می شود.

7. پارچه کرپ پوپلین

در گذشته از ابریشم برای تولید این نوع پارچه استفاده میشد ولی امروزه از الیاف مصنوعی، پشم و پنبه تولید می شود.

8. پارچه کرپ فلورانس

کرپ فلورانس دارای بافتی لطیف است. به همین علت از انواع این پارچه میتوان برای دوخت انواع مانتو، بلوز و دامن، کت و شلوار، لباس فرم اداری، لباس مجلسی و حتی چادر نیز استفاده کرد.

در این قسمت تصویری از پارچه کرپ فلورانس قرار داده شده است.

کرپ فلورانس دارای بافتی لطیف است.

9. پارچه کرپ موهر

یکی از نوع پارچه های کرپ گران می باشد. دارای کشسانی فوق العاده و رنگ پذیری بسیار زیادی می باشد. به همین دلیل رنگ ها را با شفافیت زیادی نشان می دهد.

10. پارچه کرپ دیور

پارچه کرپ دیور به دلیل اینکه از الیاف نخ پنبه ای و درصد بیشتری پلی استر تولید می شود، دارای خاصیت ضد چروک بودن است و برای دوخت انواع لباس مناسب می باشد.

11. پارچه کرپ غواصی

پارچه کرپ غواصی نیز دارای کشسانی فوق العاده ای می باشد و یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت انواع لباس، مانتو، کوسن و رو میزی می باشد.

12. پارچه کرپ چینی

کرپ چینی یک پارچه بسیار سبک است که از ابریشم تولید می شود. ابریشمی که برای تولید کرپ چینی استفاده می شود با دیگر ابریشم ها متفاوت بوده و دارای ظاهری مات با سطحی لطیف می باشد.

در این قسمت تصویری از پارچه کرپ چینی قرار داده شده است.

کرپ چینی از ابریشم تولید می شود.

13. پارچه کرپ حبابی یا پفکی

یکی از پارچه های کرپ که بیشتر برای دوخت مانتو و شومیز استفاده می شود کرپ حبابی است. بافت این پارچه درای الیاف لطیف و برجسته است و چروک نمی شود.

14. پارچه کرپ کن کن

کرپ کن کن مشکی رنگ است و یکی از معروف ترین انواع پارچه برای دوخت چادر می باشد. این نوع پارچه نیز دارای بافت نرم و لطیفی می باشد.

15. پارچه کرپ حریر

پارچه کرپ حریر دارای بافت ظریف و با دوامی می باشد. به همین دلیل این نوع پارچه برای دوخت انواع لباس مجلسی و پیراخن بسیار مناسب است.

لازم به ذکر است که کرپ حریر جزء پارچه های نازک محسوب می شود. بنابراین برای دوخت نیاز به آستر دارد.

در این قسمت تصویری از پارچه کرپ حریر قرار داده شده است.

کرپ حریر یکی از انواع پارچه کرپ می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *