رنگ سال 2021


خاکستری و زرد رنگ های  سال 2021

هر ساله از سوی شرکت پنتون یک رنگ شاخص به عنوان ترند سال معرفی میشود که طیف آن رنگها در صنایع مختلف از جمله صنعت مد و پوشاک و دکوراسیون و …. دیده می شود . شرکت پنتون رنگ های شاخص 2021 را رنگ زرد و خاکستری معرفی کرد .

برای انتخاب رنگ سال شاخصه هایی اعمال میشود از جمله رویدادهای مهمی که سال گذشته بر زندگی انسانها تاثیر بسیار داشته است .

معرفی کمپانی پنتون !

کلمه پنتون به معنی رنگهاست . این شرکت در سال 1963 ثبت گردید .شاخص ترین فعالیت های این شرکت کد گذاری رنگهای مختلف است .

ایزمن مدیر اجرایی پنتون در مورد سال 2000 می‌گوید: «حس دوگانه‌ای در جهان وجود داشت. ترس از اتفاقی که قرار بود رخ بدهد بنابراین این رنگ را انتخاب کرده بودیم تا مرهمی برای این ترس‌ها باشد. رنگی آسمانی که به ما می‌گوید هنوز آینده‌ای وجود دارد و باید به جلو نگاه کنیم»

طبق بیانیه رسمی پنتون رنگ زرد بیان‌گر خوش‌بینی و نشاط است و رنگ طوسی نمادی از خونسردی، ثبات و مقاومت است.
رنگ زرد ارتباط مستقیمی با سلامتی و شادی دارد و رنگی از خورشید است و رنگ طوسی نمادی از سنگ‌های ساحل.

رنگ زرد رنگ سال ۲۰۲۱

این رنگ یکی از رنگ‌های اصلی است. رنگ‌های اصلی شامل رنگ‌های قرمز، زرد و آبی می‌شود. رنگ زرد از نظر طیف رنگی بین رنگ‌های نارنجی و سبز قرار می‌گیرد. رنگ زرد در میان مردمان غرب رنگ سرخوشی و خوش‌گذرانی و سرگرمی است و در میان مردمان مشرق، رنگ زرد به‌واسطه رنگ خورشید یادآور زندگی دوباره، رشد و گرما است؛ نمادی برخاستن و زنده شدن از دل خاکسترها!

رنگ خاکستری، رنگ سال ۲۰۲۱

رنگ خاکستری رنگی است که کلیه طیف رنگ‌های میان رنگ‌های سفید و سیاه را شامل می‌شود. اگر رنگ‌های سفید و سیاه را رنگ‌های مطلق و نمادی از افراط‌وتفریط بدانیم، رنگ خاکستری چیزی میان این دو است و رنگی خنثی است. در ادبیات، فیلم و تئاتر، از این رنگ برای معرفی شخصیت‌های مرموز و شخصیت‌هایی که هم ویژگی‌های خیر و هم ویژگی‌های شر دارند، نیز استفاده می‌شود.
رنگ خاکستری در بسیاری از فرهنگ‌ها رنگ سکون، رخوت و افسرده حالی است. البته این رنگ در طراحی دکوراسیون نیز می‌تواند نمادی از آرامش نیز باشد.

از خاکستری به زرد، از افسردگی به‌سوی نور

با توجه به تأثیر رویداد‌های یک‌ساله‌ی جهان بر انتخاب هرساله رنگ سال، بدیهی است که همه‌گیری ویروس کرونا نیز بر این انتخاب تأثیرگذار باشد. ویروس کرونا که در از ابتدای سال ۲۰۲۰ باعث تغییر تمامی مناسبات انسانی، اقتصاد و سیاست دنیا شد، جهان را به کما فروبرد. این کما اولین ثمره‌اش برای بشر یکجانشینی و قرنطینه خانگی بود و او را افسرده کرد.
با توجه به شرایط جهان، در سالی که گذشت، شاید انتخاب رنگ خاکستری بهترین توصیف رنگی از احوال این روزها باشد اما آیا جهان بنا دارد به همین شکل بماند؟

با کشف واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون در برخی از کشورها درست در آستانه شروع سال جدید میلادی گویی بارقه امید در جهان حس می‌شود؛ و چه رنگی از رنگ زرد برای نشان دادن این بارقه امید بهتر؟

رنگ زرد که نمادی از زندگی دوباره است نوید جهانی عاری از کرونا و بازگشت به روزهای گذشته را می‌دهد. این ترکیب رنگ بسیار هوشمندانه انتخاب شده و از طرفی نیز یکی از معدود دفعاتی است که دو رنگ به عنوان ترند سال معرفی می‌شود.

روانشناختی رنگ 2021

در سال 2019 توسط یک روانپزشک سوئیسی به نام دومیسیله یوناوسکیت تحقیقی بر روی 125 نفر انجام داد و برای آن‌ها تصاویر و موسیقی‌های مختلفی پخش می‌کرد سپس از آن‌ها می‌خواست تا با توجه به حس خود رنگی را انتخاب کنند. در این تحقیق اکثر آزمایش‌شونده‌ها رنگ زرد را برای حس خوشی انتخاب می‌کردند.

در سال 2020 این محقق آزمایش خود را بسیار وسیع‌تر کرد و مطالعه‌ای آنلاین با حضور 4600 نفر از 30 کشور مختلف انجام شد. این تحقیق برای بررسی این موضوع که آیا تفاوت زبان و فرهنگ در انتخاب رنگ تاثیر دارد انجام شد، اما باز هم اکثر افراد رنگ زرد را در ارتباط با حس خوشی انتخاب کردند.
اما انتخاب رنگ طوسی توسط پنتون کمی پیچیده‌تر است. طبق تحقیقات دومیسیله رنگ طوسی معمولا با حس‌های منفی مانند ناراحتی، ترس و ناامیدی در ارتباط است.
البته انتخاب این رنگ در سالی که پر از بیماری و اضطراب اقتصادی بود پر بیراه نبوده است اما پرسمن می‌گوید رنگ طوسی می‌تواند بسیار کاربردی‌تر و تفسیر پذیرتر باشد.
او می‌گوید این طوسی یک طوسی میانه است نه یک طوسی پر رنگ و غمگین.

پرسمن و آیزمن بر قدرت هماهنگی و ترکیب این دو رنگ تاکید می‌کنند.
ایزمن می‌گوید: « چیزی که ما می‌خوهیم بیان کنیم این است که چگونه عناصر مختلف و بدون وابستگی می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و قدرت و امید را نشان می‌دهند . »
او ادامه می‌دهد: «اکنون مشخص است که ما درک کردیم چقدر به یکدیگر نیاز داریم و چقدر ارتباط ما با دیگران و نیازهای عاطفی ما مهم است .»

استفاده در طراحی منزل

ترکیب رنگ سال 2021 برای استفاده در داخل منزل هم بسیار کاربردی است و حس مثبت اندیشی و طلوع را منتقل می‌کند. می‌توانید از این ترکیب رنگی برای رومیزی، دستمال و وسائل خانه مانند بالش‌ها یا کوسن‌ها استفاده کنید.
حتی می‌توانید ورودی خانه را با نوری زرد رنگ‌آمیزی کنید تا حس گرم خوش‌آمدگویی را منتقل کنید.
همچنین برای طراحی منزل یا محل کارتان می‌توانید از ترکیب گل‌های طوسی و زرد استفاده کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *