ساک های دستی دوستدار طبیعت


 

کیسه های پلاستیکی

کیسه های پلاستیکی در سال 1967 اختراع شد ، اما تنها در دهه 1970 در فروشگاه ها مورد استفاده گسترده قرار گرفت. متداول ترین کیسه های پلاستیکی نازک خریداری شده در صندوق های فروش معمولاً از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته می شوند ، اما برخی از آنها از پلاستیک پلی اتیلن با چگالی کم ساخته شده اند.

انرژی موجود در کیسه های پلاستیکی در ابتدا از استخراج مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آنها – گاز طبیعی و نفت – که استخراج آنها نیاز به انرژی زیادی دارد ، تامین می شود.

یک مطالعه انگلیسی در سال 2011 کیسه های ساخته شده از پلی پروپیلن نبافته ، پلیمر زیستی ساخته شده از پلی استر نشاسته ، کاغذ و پنبه را مقایسه کرد. این مطالعه تأثیرات خود را در 9 دسته ارزیابی کرد: پتانسیل گرم شدن کره زمین ، کاهش منابع مانند سوخت های فسیلی ، اسیدی شدن ، eutrophication ، سمیت انسانی ، سمیت آب شیرین ، سمیت دریایی ، سمیت زمینی و ایجاد مه. مشخص شد که کیسه های HDPE در هشت مورد از 9 دسته ، کمترین تأثیرات زیست محیطی را بر کیسه های سبک دارند ، زیرا سبک ترین کیسه گروه است.

از نظر انتخاب کیف ، استیو کوهن ، مدیر برنامه پژوهشی سیاست و مدیریت پایداری  گفت که پیش بینی اینکه کیسه های پلاستیکی ، کاغذی یا پارچه ای از نظر انرژی خالص یا کربن بهترین هستند ، بسیار دشوار است. به دلیل اینکه همه آنها از کربن استفاده می کنند وی گفت: “اما هنگامی که محصولی که از سوخت های فسیلی ساخته شده است ، مانند یک کیسه پلاستیکی ، به جریان زباله برسد ، برای همیشه در آنجا وجود دارد.” “این بزرگترین مشکل پلاستیک است.”

 

 

تجزیه و تحلیل چرخه زندگی

برای درک طیف کامل آثار و مزایای یک کیف خاص ، باید چرخه زندگی آن را تجزیه و تحلیل کنیم. تجزیه و تحلیل چرخه زندگی (LCA) به بررسی میزان مصرف انرژی و تأثیرات زیست محیطی یک محصول در هر مرحله از زندگی از گهواره تا گور می پردازد. این شامل استخراج مواد اولیه ، پالایش آنها ، تولید محصول ، بسته بندی آن برای حمل و نقل ، توزیع ، استفاده و استفاده مجدد از آن ، بازیافت و دفع نهایی است.

کل تأثیر زیست محیطی بستگی به میزان کارآیی هر فرایند و تعداد اقدامات حفاظتی محیطی در هر مرحله دارد. مصرف انرژی همچنین متغیرهایی مانند منبع مواد اولیه ، محل تولید و فرآوری ، مدت زمان استفاده از محصول و روش دفع نهایی است.

مطالعات چرخه زندگی که در اروپا و آمریکای شمالی انجام شده مشخص کرده است که به طور کلی کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست بهتر از کاغذ یا کیسه های قابل استفاده مجدد هستند. با این حال ، اکثر آنها مشکل زباله را در نظر نگرفتند ، که می دانیم یکی از اشکالات اصلی کیسه های پلاستیکی است.

برخی از عوارض استفاده از پلاستیک در زندگی بشر بطور مختصر:

سالانه برای تولید پلاستیک به رقمی در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون بشکه نفت نیاز است.

در هر سال هزاران گونه از جانوران آبزی مانند دلفین ،وال ،لاکپشت ،ماهی و یا حتی پرندگان در اثر بلعیدن این مواد نایلونی و یا گیر کردن در آنها جان خود را از دست می دهند.(در دریای مدیترانه ۵۰۰ تن زباله پلاستیکی در حدود ۲۵۰ میلیارد ذره پلاستیکی وجود دارد).

به زمانی در حدود ۴۰۰ الی ۱۰۰۰سال برای تجزیه خود طبیعت نیاز دارند.

علاوه بر منظره زننده ای که از خود در طبیعت باقی می گذارند باعث ایجاد گاز های گلخانه ای نیز می گردند.

در مناطق مرطوب محل انباشت این زباله ها تبدیل به محل زندگی انواع حشرات مانند مالاریا می گردد.

بنا بر گزارش آمارها در هر یک دقیقه رقمی بالغ بر یک میلیون کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می گردد.

تولید این کیسه ها سالانه بیش از هزار کیلوگرم کربن در هوا منتشر می کند.

روش هایی برای کاهش مصرف پلاستیک :

شیشه های مربا یا ترشی را نگه داریم و از آن بجای ظروف پلاستیکی استفاده کنیم.

به جای اسباب بازی های پلاستیکی به بچه ها بازی های چوبی هدیه بدهیم.

در مهمانی ها به جای پلاستیک، از قاشق چنگال های فلزی و بشقاب های غیر پلاستیکی استفاده کنیم.

با خودمان قمقمه آب همراه داشته باشیم و آب معدنی کمتر بخوریم.

تا حد امکان، به جای پلاستیک مواد غذایی بسته بندی شده در شیشه را انتخاب کنبم.

اگر امکان و فضای آن را داریم، زباله های تر را کمپوست کنیم.

وقت خرید کیف پارچه ای همراه داشته باشیم و به کیسه های پلاستیکی نه بگوییم.

همه ما دوست داریم که محیط زیست خود را حفظ کنیم و در این امر مهم سهیم باشیم و از ساک های دستی پارچه ای استفاده کنیم. 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *