عوامل ایجاد لکه های پوستی چیست؟ + 5 راهکار درمانی

عوامل ایجاد لکه های پوستی چیست؟

عوامل ایجاد لکه های پوستی میتواند بسیار متنوع باشد. از عوارض جانبی داروها تا قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید میتواند از علل ایجاد لکه های پوستی باشد. در این مقاله قصد داریم برخی ازعوامل ایجاد لکه های پوستی را معرفی کرده و 5 راهکار درمانی را به اختصار توضیح دهیم.

لکه های پوستی چیست؟ چه عواملی میتواند باعث به وجود آمدن لکه های پوستی شود؟

لکه های پوستی به بخش هایی از پوست گفته میشود که در اثر عوامل مختلف رنگ آن از سایر نقاط پوست بدن تیره تر یا روشن تر می باشد. طیف وسیعی از عارضه های پوستی را لکه های پوستی به خود اختصاص می دهند. این لکه ها در اثر عوامل مختلف به وجود می آیند و به صورت مادرزادی همراه نوزاد متولد نمیشوند.

علت اصلی ایجاد لکه های پوستی تغییر در تعداد ملانین ها می باشد. درمان لکه های پوستی گاهی به دلایل زیبایی پسندانه و گاهی ممکن است دلایل پزشکی داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از عوامل ایجاد لکه های پوستی است.

برخی از عوامل ایجاد لکه های پوستی عبارتند از:

1. تاثیر اشعه خورشید:

یکی از شایع ترین عوامل ایجاد لکه های پوستی نور خورشید است. تابش مستقیم  نور خورشید میتواند تعداد ملانین های موجود در روی پوست را تغییر داده و موجب به وجود آمدن لکه های پوستی شود. به همین علت است که اندام هایی همچون صورت و دست ها بیشتر در معرض ایجاد لکه های پوستی هستند. این لکه ها همچنین میتوانند از نشانه های بروز پیری زودرس پوست باشند.

2. عوارض داروها:

مصرف برخی داروها میتواند موجب افزایش رنگدانه های پوست شده و پوست برخی از نواحی بدن را تیره تر کند. مهم ترین این داروها شامل تتراسایکلین ها، روانگردان ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد.

3. اگزما:

یکی دیگر از عوامل ایجاد لکه های پوستی میتواند اگزما باشد. اگزما لکه پوستی است که معمولا ضایعات سفید رنگ یا زرد رنگی را به همراه پوسته ریزی دارد. علائم اگزما شامل حالت چرب یا روغنی پوست، خارش، قرمزی و ریزش مو می باشد.

4. دیابت و چاقی:

معمولا افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، از نوعی بیماری پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس رنج میبرند. این بیماری باعث تیره شدن رنگ پوست و مخملی شدن آن میشود.

راهکارهای درمان لکه های پوستی

کمبود روی یکی از عوامل ایجاد لکه های پوستی است.قبل از ارائه هر گونه راهکار باید این نکته را در نظر داشت که درمان قطعی هر گونه بیماری باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. ولی حذف عوامل ایجاد لکه های پوستی در نحوه زندگی کردن هر فرد میتواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از این نوع ناهنجاری ها داشته باشد.

1. استفاده از ماسک های خانگی:

شما میتوانید برای شادابی و سلامتی بیشتر پوست خود از یک سری ماسک های خانگی که به راحتی میتوانید در منزل تهیه کنید،  استفاده کنید. سفیده تخم مرغ، آلوئه ورا، سرکه سیب، زردچوبه، عسل و دارچین برخی از این ماسک های خانگی هستند.

2. استفاده از روغن های گیاهی:

بسته به نوع پوست و عوامل ایجاد لکه های پوستی شما میتوانید از روغن های گیاهی برای بهبود وضعیت پوست خود استفاده کنید. روغن زیتون، روغن کرچک، روغن نارگیل و روغن بادام میتوانند گزینه های خوبی برای سلامتی پوست شما باشند.

3. تنظیم مقدار روی در بدن:

یکی دیگر از عوامل ایجاد لکه های پوستی کمبود ماده معدنی روی (Zn) در بدن می باشد. ماده معدنی روی با کمک به ترشح هورمون های آندروژنیک تاثیر مهمی بر سلامت پوست دارد.

برخی از مهم ترین منابع روی شامل غلات غنی شده، تخم هندوانه، گوشت گاو، گوشت بره و لوبیا می باشد. قرص های مکمل روی نیز در بازار موجود می باشد که میتواند در تامین روی مورد نیاز بدن تاثیر فراوانی داشته باشد.

4. لیزر:

طی سال های اخیر استفاده از فناوری لیزر برای درمان لکه های پوستی رواج یافته است. در این روش اشعه لیزر محل تجمع ملانین ها را از بین می برد.

5. کرایو تراپی:

در این روش نیتروژن مایع به زیر پوست تزریق میشود. نیتروژن مایع در زیر پوست منجمد شده و بر اثر آن ملانین ها از سطح پوست جدا میشوند و لکه های پوستی درمان میشود. این روش نسبتاً مضرتر از سایر روش هاست.

کلام آخر

در این  مقاله برخی از عوامل ایجاد لکه های پوستی و چند راهکار برای درمان آن معرفی شد. امیدواریم که این مطالب برایتان سودمند باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *