پیری زودرس پوست چیست؟ +5 راهکار طلایی و ساده 

پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست چیست؟ با گذشتن زمان و بالا رفتن سن پوست انسان دچار پاره ایی ازتغییرات میشود. برخی از این تغییرات عادی و نرمال بوده و در اثر بالا رفتن سن و کاهش قدرت بدن در ترمیم پوست به وجود می آید.

تنها میتوان با رعایت یک سری نکات آن را به تعویق انداخت و یا حجم و مقدار آن را کاهش داد. اگر این پروسه زودتر از حد معمول خود رخ دهد به آن پیری زودرس پوست گفته میشود.

 علت پیری زودرس پوست

قبل از ارائه هر گونه راهکاری ابتدا لازم است عواملی که باعث پیری زودرس پوست میشوند را بهتر بشناسیم. رعایت همین نکات ساده و روزمره میتواند به سلامت و شادابی پوست شما کمک کند.

برخی از این عوامل از قبیل آلودگی هوا و اقلیم محل زندگی عوامل خارجی هستند که نمیتوان تا حد زیادی اثرات آنان را کاهش داد زیرا ناگزیر به زندگی در کنار آنان هستید.

اما برخی دیگر مانند تغذیه، استفاده از دخانیات، استرس و کم خوابی عواملی هستند که میتوانید آنان را تا حد زیادی کاهش داده و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید.

1. سیگار و دخانیات

یکی از عوامل پیری زودرس پوست مصرف سیگار و دخانیات است. هنگامی که فردی سیگار میکشد در اثر برهم خوردن تعادل رادیکال های آزاد بدن و آنتی اکسیدان ها (که به آن اکسیداتیو می گویند) پوست خشک و ضعیف میشود و باعث آشکار شدن علائم پیری زودرس پوست خواهد شد.

2. رژیم غذایی

با افزایش سن و ضعیف تر شدن بدن انسان مراقبت های تغذیه نیز باید افزایش یابد. تحقیقات نشان داده است مصرف نوشیدنی های حاوی الکل، مواد غذایی دارای قند و کربوهیدرات تصفیه شده و مواد غذایی ناسالم و سرشار از ترکیبات شیمیایی و غیر طبیعی روند پیری پوست را تسریع کرده و باعث پیری زودرس پوست میشود.

3. استرس

تاثیر شرایط زندگی و میزان استرس بر بدن انسان کاملاً  مشخص می باشد. وجود استرس در زندگی هر فرد میتواند باعث تشدید هر نوع بیماری و ضعفی در بدن شود. پیری زودرس پوست نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. استرس بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و میتوانند پیری پوست را تشدید نماید.

4. خواب

زمانی که شما خواب هستید بدن شما شروع به بازسازی پوست، حذف سلول های پیر و مرده و جایگزینی آن ها با سلول های تازه و جوان میکند. بدیهی است هر زمانی که فرد خواب کافی و مناسب نداشته باشد این عمل به طور ناقص انجام میشود و پیری زودرس پوست اتفاق می افتد.

راهکار های جلوگیری از پیری زودرس پوست

 با دانستن عوامل پیری زودرس پوست میتوان از آن جلوگیری کرد.باید توجه داشت که عوامل فوق باعث پیری پوست میشود، رعایت کردن و حذف برخی از این عوامل موجب شادابی پوست و مانع از پیری آن میشود.

· ترک کردن سیگار

عدم استفاده از سیگار و سایر دخانیات و هم چنین حذف نوشیدنی های حاوی الکل میتواند مستقیما بر سلامت بدن و پوست تاثیر بگذارد. حتی دیده شده است که برخی از افراد با ترک کردن سیگار و مراقبت کردن از پوست خود توانسته بودند تا حدی سلامت پوست خود را برگردانند.

· رژیم غذایی

همانطور که تغذیه نامناسب پیری پوست را در پی دارد، یک رژیم غذایی مناسب میتواند پوستی زیبا برای شما به ارمغان بیاورد. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کم هزینه موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

  1. آب بنوشید: کم آبی سرعت پیری و چروک شدن پوست را افزایش میدهد. برای داشتن پوستی شاداب روزانه در حدود دو لیتر آب (8 لیوان) بنوشید تا به اصطلاح بدن خود را هیدراته کرده باشید.
  2. منابع امگا3 همانند مصرف ماهی را فراموش نکنید.
  3. میوه و سبزیجات مصرف کنید. حتی المقدور از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. مصرف گوجه فرنگی میتواند تاثیر فراوانی روی سلامت پوست شما داشته باشد.
  4. مصرف روغن زیتون نیز میتواند پیر شدن پوست را به تعویق بیاندازد.

· خواب

همواره به بدن خود اجازه بازسازی پوست را بدهید. برنامه خواب منظم و کافی داشته باشید. طبق گفته محققان در طی شبانه روز7 الی 8 ساعت خواب میتواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

· مراقبت

با انجام یکسری مراقبت های ساده میتوانید از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید، مانند:

  1. تا حد امکان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  2. زمان حمام کردن خود را طولانی نکنید. زمان طولانی حمام کردن باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست بدن میشود که عامل از بین رفتن جوانی و شادابی پوست شماست.
  3. در فصول سرد سال برای مرطوب کردن فضای خانه از بخور استفاده کنید.
  4. به جای استفاده از آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  5. حتما قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.
  6. بعد از حمام برای خشک کردن پوستتان حوله را روی پوستتان بگذارید و بردارید. هیچ گاه حوله را روی پوستتان نکشید.

از پیر زودرس پوست میتوان با یکسری مراقبت ها جلوگیری کرد ·  ورزش

ورزش کردن باعث بهبود جریان خون در تمام نقاط بدن، داشتن خوابی آرام و باکیفیت در طول شب، سوزاندن چربی و قند مازاد خون میشود. تمامی این عوامل میتواند از پیری پوست جلوگیری نماید.

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم علاوه بر بیان عوامل پیری زودرس پوست، برای جلوگیری از آن نیز نکاتی بیان کنیم. امید است این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *